Proton beam therapy for hepatocellular carcinoma patients with severe cirrhosis

Strahlenther Onkol. 2006 Dec;182(12):713-20. doi: 10.1007/s00066-006-1564-2.

Abstract

Background and purpose: Hepatocellular carcinoma (HCC) patients with severe cirrhosis are usually treated with supportive care because of their poor prognosis. However, the survival of severe cirrhotic patients has recently improved due to advanced treatments. The aim of this study was to define the role of proton beam therapy for HCC patients with severe cirrhosis.

Patients and methods: 19 HCC patients with Child-Pugh class C cirrhosis received proton beam therapy. The hepatic tumors were solitary in 14 patients and multiple in five, and the tumor size was 25-80 mm (median 40 mm) in maximum diameter. No patient had regional lymph node or distant metastasis. Total doses of 50-84 Gy (median 72 Gy) in ten to 24 fractions (median 16) were delivered to the tumors.

Results: Of the 19 patients, six, eight and four died of cancer, liver failure and intercurrent diseases, respectively, during the follow-up period of 3-63 months (median 17 months) after treatment. A remaining patient was alive with no evidence of disease 33 months after treatment. All but one of irradiated tumors were controlled during the follow-up period. Ten patients had new intrahepatic tumors outside the irradiated volume. The overall and progression-free survival rates were 53% and 47% at 1 year, respectively, and 42% each at 2 years. Performance status and Child-Pugh score were significant prognostic factors for survival. Therapy-related toxicity of grade 3 or more was not observed.

Conclusion: Proton beam therapy for HCC patients with severe cirrhosis was tolerable. It may improve survival for patients with relatively good general condition and liver function.

Patienten mit Leberzellkarzinom (HCC [„hepatocellular carcinoma“]) und schwerer Zirrhose werden aufgrund der schlechten Prognose gewöhnlich konservativ behandelt. Allerdings haben fortschrittliche Therapien in letzter Zeit zu einer Verbesserung der Überlebenszeit von Patienten mit schwerer Zirrhose geführt. Das Ziel der vorliegenden Studie war die Bestimmung der Rolle einer Protonentherapie für HCC-Patienten mit schwerer Zirrhose.

19 HCC-Patienten mit Zirrhose der Child-Pugh-Klasse C wurden mit Protonenstrahlen behandelt. 14 Patienten wiesen einzelne und fünf Patienten multiple Lebertumoren auf. Hinsichtlich der Tumorgröße variierte der maximale Durchmesser dabei zwischen 25 und 80 mm (durchschnittlich 40 mm). Keiner der Patienten hatte regionäre Lymphknoten- oder Fernmetastasen in regionären oder entfernten Lymphknoten. Die Gesamtstrahlendosis betrug 50–84 Gy (durchschnittlich 72 Gy) und wurde in zehn bis 24 Fraktionen (durchschnittlich 16 Fraktionen) verabreicht.

Im Nachuntersuchungszeitraum von 3–63 Monaten (durchschnittlich 17 Monate) verstarben sechs der insgesamt 19 Patienten an Krebs, acht an Leberversagen und vier an interkurrierenden Erkrankungen. Ein Patient war 33 Monate nach der Behandlung ohne Krankheitszeichen am Leben. Mit einer Ausnahme wurden alle Tumoren während der Nachuntersuchung mit entsprechenden Kontrollen verglichen. Zehn Patienten hatten intrahepatische Tumoren, die außerhalb des bestrahlten Bereichs lagen. Die Gesamt- und die progressionsfreie Überlebensrate betrugen nach 1 Jahr 53% und 47% und nach 2 Jahren 42%. Der Performance-Status und die Child-Pugh-Bewertung waren wichtige prognostische Faktoren für das Überleben.

Die Protonentherapie war für Patienten mit Leberzellkarzinom und schwerer Zirrhose tolerabel. Die Behandlung könnte das Überleben von Patienten mit relativ gutem Allgemeinzustand und guter Leberfunktion verbessern.

Publication types

  • Research Support, Non-U.S. Gov't

MeSH terms

  • Aged
  • Carcinoma, Hepatocellular / diagnosis
  • Carcinoma, Hepatocellular / mortality
  • Carcinoma, Hepatocellular / pathology
  • Carcinoma, Hepatocellular / radiotherapy*
  • Cause of Death
  • Disease-Free Survival
  • Dose Fractionation, Radiation
  • Female
  • Humans
  • Liver Cirrhosis / complications*
  • Liver Cirrhosis / diagnosis
  • Liver Cirrhosis / mortality
  • Liver Cirrhosis / pathology
  • Liver Failure / mortality
  • Liver Failure / pathology
  • Liver Neoplasms / diagnosis
  • Liver Neoplasms / mortality
  • Liver Neoplasms / pathology
  • Liver Neoplasms / radiotherapy*
  • Magnetic Resonance Imaging
  • Male
  • Middle Aged
  • Neoplasm Staging
  • Neoplasms, Multiple Primary / diagnosis
  • Neoplasms, Multiple Primary / mortality
  • Neoplasms, Multiple Primary / pathology
  • Neoplasms, Multiple Primary / radiotherapy*
  • Prognosis
  • Proton Therapy*
  • Radiation Injuries / etiology
  • Radiotherapy Dosage
  • Radiotherapy Planning, Computer-Assisted
  • Survival Analysis
  • Synchrotrons
  • Tomography, X-Ray Computed

Substances

  • Protons