[Epi-Bowman Keratectomy: Clinical Evaluation of a New Method of Surface Ablation]

Klin Monbl Augenheilkd. 2018 Dec;235(12):1371-1382. doi: 10.1055/s-0042-123828. Epub 2017 Feb 10.
[Article in German]

Abstract

Purpose: A new device for epithelial abrasion before excimer laser surface ablation or corneal cross-linking (CXL) has recently been introduced (Epi-Clear, Orca Surgical, Kiryat-Shmona, Israel). We have reviewed the literature on the clinical results, potential benefits and drawbacks of this instrument, compared to other methods of epithelial removal.

Method: Literature search for "Epi-Bowman Keratectomy", "Epi-clear", and "Epikeratome" yielded 1 peer-review publication, 1 non-peer-review publication, 18 posters and presentations at international conferences (European Society of Cataract and Refractive Surgeons [ESCRS] and American Society of Cataract and Refractive Surgery [ASCRS]) on the use of the Epi-Clear™ device before surface ablation, 2 posters on the use of Epi-Clear before corneal crosslinking and 1 presentation on the experimental use of Epi-Clear for removal of a pterygium.

Results: Comparison of laser ablation after epithelial removal with the Epi-Clear device (Epi-Bowman Keratectomy™, EBK™) to other established methods of surface ablation, i.e. alcohol-assisted PRK or PRK with a metallic scraper, EBK, suggests that the results are generally similar. Pain perception, haze formation, and epithelial healing are reported to be better than with conventional surface ablation methods. Studies evaluating the use of the Epi-Clear device before CXL report that the healing time is significantly reduced and that less pain is perceived.

Conclusion: The Epi-Clear device seems to be a promising new option for epithelial removal before refractive laser ablation, although a convincing explanation for its potential superiority is still missing. In contrast, when the Epi-Clear device is used before CXL, then the Bowman's layer remains intact; this may provide an adequate explanation for the reported benefits of this application. However, currently available studies are of low level of evidence, so that more prospective randomised trials are needed for a robust evaluation of this treatment.

ZIEL: Kürzlich wurde ein neues Instrument zur Entfernung des Hornhautepithels vor Excimer-Laser Surface Ablation oder kollagener Quervernetzung (CXL) vorgestellt, das Epi-Clear-Keratom (Orca Surgical, Kiryat-Shmona, Israel). Wir wollten die Literatur bez. klinischer Ergebnisse und Vor- und Nachteilen im Vergleich zu anderen Methoden der Epithelabrasio analysieren.

Methode: In PubMed wurden zuletzt am 09. 11. 2016 folgende Stichwörter zur Literatursuche eingegeben: „Epi-Bowman Keratectomy“, „Epi-clear“, „Epikeratome“. Weiterhin wurde online bei internationalen augenärztlichen Kongressen (European Society of Cataract and Refractive Surgeons [ESCRS] und American Society of Cataract and Refractive Surgery [ASCRS]) nach Postern und Präsentationen gesucht sowie beim Hersteller nach Veröffentlichungen angefragt. Die Literatursuche ergab 1 Peer-Review-Publikation, 1 Non-Peer-Review-Veröffentlichung, 18 themenrelevante Poster und Präsentationen über den refraktiven Einsatz des Epi-Clear-Keratoms, 2 Poster für die Anwendung vor CXL und 1 Präsentation zur experimentellen Nutzung des Epi-Clear-Keratoms zur Entfernung eines Pterygiums.

Ergebnisse: Im Vergleich mit anderen bekannten Methoden der Surface Ablation, z. B. alkoholassistierte PRK oder PRK mittels Hornhautschaber, scheint die Epi-Bowman-Keratektomie (EBK) mindestens gleiche, teils auch bessere Ergebnisse zu liefern. So wird nach EBK u. a. von geringeren Schmerzen, geringerer Haze-Bildung und einer kürzeren Heilungszeit berichtet. Auch sei die Erholung der Sehleistung schneller als mit anderen Methoden. Auch im Rahmen einer CXL wurde eine signifikant kürzere Heilungszeit im direkten Vergleich zur Epithelabrasio mittels Hornhautschaber und ein geringeres Schmerzempfinden der Patienten beschrieben.

Schlussfolgerung: Zusammenfassend scheint das Epi-Clear-Keratom ein vielversprechendes Instrument zur Epithelabrasio vor refraktiver Laserablation zu sein. Allerdings fehlt noch eine überzeugende Erklärung zum prinzipiellen Vorteil. Außerdem scheint das Epi-Clear-Keratom besonders bei CXL Vorteile zu bieten, da hier die Bowman-Membran dauerhaft geschont wird. Dennoch sind für eine abschließende Beurteilung weitere Studien mit höherer Belastbarkeit (kontrolliert, randomisiert und in ausreichender Fallzahl) nötig.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Epithelium, Corneal / surgery*
  • Humans
  • Keratectomy
  • Keratomileusis, Laser In Situ* / methods
  • Lasers, Excimer / therapeutic use
  • Photorefractive Keratectomy* / methods
  • Prospective Studies
  • Visual Acuity