The Role of Androgens in Normal and Malignant Breast Tissue

Breast Care (Basel). 2008;3(5):325-331. doi: 10.1159/000158055. Epub 2008 Oct 16.

Abstract

Androgens, like estrogens, can be synthesized in the breast. As both active androgens and their corresponding receptors are present in breast tissue, we conclude that they play a role in breast physiology. This is supported by the fact that insufficient androgen production or sensitivity results in the development of gynecomastia. Complete androgen insensitivity due to receptor defects leads to normal female breast development in these XY women. While breast development is completely inhibited by male testosterone levels, partial but not total degradation of a developed breast by androgen treatment appears to be possible. Breast cancer in early stages seems to fulfill the prerequisites of androgen responsiveness. Androgen treatment of advanced breast cancer has shown similar effectiveness as anti-estrogen or estrogen-ablative therapy, but also considerable side effects. It has been speculated that the use of selective androgen modulators (SARMs), either alone or preferably in addition to anti-estrogens or aromatase inhibitors, may be a promising alternative to current therapy modalities in hormone-dependent breast cancer. In addition, future studies on the use of SARMs in prophylactic settings seem to be justified.

Androgene, wie auch Östrogene, können in der Brust synthetisiert werden. Da sowohl aktive Androgene als auch der korrespondierende Rezeptor im Brustgewebe vorhanden sind, kann angenommen werden, dass sie auch eine physiologische Rolle spielen. Es gibt mehrere Hinweise dafür: Insuffiziente Androgenproduktion oder -sensitivität resultiert häufig in einer Gynäkomastie. Komplette Androgeninsensitivität aufgrund eines Androgen-rezeptordefekts führt zu normaler Brustentwicklung bei den betroffenen XY-Frauen. Während die Brustentwicklung durch männliche Testosteronspiegel vollständig verhindert werden kann, zeigt sich unter Androgen-behandlung nur ein partieller Rückgang der bereits entwickelten Brust. Brustkrebs im Frühstadium scheint alle Voraussetzungen für eine Androgensensitivität zu haben. Die Androgenbehandlung des fortgeschrittenen Mam-makarzinoms war in etwa gleich effektiv wie alle anderen additiven oder ablativen Hormontherapien, aber die Nebenwirkungen waren gröβer. Es wird vermutet, dass die Verwendung von selektiven Androgen-RezeptorModulatoren (SARMs), allein oder in Kombination mit Antiöstrogenen oder Aromatasehemmern, eine Erfolg versprechende Alternative zu derzeitigen Therapiemodalitäten beim hormonsensitiven Mammakarzinom wäre. Auch Studien zur Verwendung von SARMs in der Prophylaxe des Brustkrebses scheinen gerechtfertigt.