The Diagnostic Accuracy of Mammography and Ultrasound in the Evaluation of Male Breast Disease: A New Algorithm

Breast Care (Basel). 2009;4(4):255-259. doi: 10.1159/000226284. Epub 2009 Aug 3.

Abstract

SUMMARY: BACKGROUND: The purpose of this study was to define the diagnostic accuracy of mammography and ultrasound in the evaluation of male breast disease, and to suggest a diagnostic protocol for male breast disease. MATERIAL AND METHODS: We retrospectively reviewed clinical, radiographic, and pathologic records of 75 patients. Breast Imaging Reporting and Data System (BI-RADS) category 4-5 mammograms and ultrasonograms were suggested as suspicious for malignancy. RESULTS: Of the 75 patients, 23 (31%) were considered to have suspicious lesions by mammography and/or ultrasonography. 13 of the patients were shown to have breast cancer. The remaining 52 (69%) were referred for biopsy by clinicians; all of the biopsy specimens were benign (gynecomastia). The accuracy data of mammography and ultrasonography are: sensitivity, 69 and 100%; specificity, 87 and 97%; positive predictive value, 53 and 87%; negative predictive value, 93 and 100%; and accuracy, 84 and 97%, respectively. CONCLUSION: We suggest a new diagnostic algorithm for the evaluation of male breast disease in which ultrasonography may be used to evaluate palpable abnormalities as the first diagnostic tool of choice. To use and to trust imaging would decrease the number of false-positive biopsies that would be generated by physical examination alone.

Hintergrund: Ziel dieser Studie war es, die diagnostische Genauigkeit von Mammographie und Ultraschall bei der Beurteilung von Erkrankungen der männlichen Brust zu definieren sowie ein diagnostisches Protokoll für diese Erkrankungen vorzuschlagen.

Material und Methoden: Die klinischen, radiologischen und pathologischen Unterlagen von 75 Patienten wurden retrospektiv begutachtet. Mammo-gaphien und Ultraschallaufnahmen der Breast Imaging Reporting and Data System (BI-RADS)-Kategorien 4-5 wurden als verdächtig hinsichtlich einer bösartigen Erkrankung betrachtet.

Ergebnisse: Mammographie und/oder Ultraschall zeigten verdächtige Veränderungen bei 23 (31%) der 75 Patienten. Bei 13 dieser Patienten wurde Brustkrebs diagnostiziert. Die verbleibenden 52 (69%) Patienten wurden von ihren behandelten Ärzten zur Biopsieentnahme überwiesen; alle dieser Biopsien waren gutartig (Gynäkomastie). Die Genauigkeitsdaten für Mammographie und Ultraschall sind wie folgt: Sensitivität 69 bzw. 100%; Spezifität 87 bzw. 97%; positiver Vorhersagewert 53 bzw. 87%; negativer Vorhersagewert 93 bzw. 100% sowie Genauigkeit 84 bzw. 97%.

Schlussfolgerung: Wir schlagen einen neuen diagnostischen Algorithmus für die Beurteilung von Erkrankungen der männlichen Brust vor, in welchem Ultraschall das erste diagnostische Mittel der Wahl zur Untersuchung palpabler Veränderungen ist. Die Nutzung von und das Vertrauen in die Bildgebung würde die Anzahl falsch- positiver Biopsien verusacht durch alleinige ärztliche Untersuchung verringern.