Sentinel Lymph Node Biopsy in Early Breast Cancer

Breast Care (Basel). 2011;6(3):185-191. doi: 10.1159/000329193. Epub 2011 Jun 14.

Abstract

The role of axillary surgery for the treatment of primary breast cancer is in a process of constant change. During the last decade, axillary dissection with removal of at least 10 lymph nodes (ALD) was replaced by sentinel lymph node biopsy (SLNB) as a staging procedure. Since then, the indication for SLNB rapidly expanded. Today's surgical strategies aim to minimize the rate of patients with a negative axillary status who undergo ALD. For some subgroups of patients, the indication for SLNB (e.g. multicentric disease, large tumors) or its implication for treatment planning (micrometastatic involvement, neoadjuvant chemotherapy) is being discussed. Although the indication for ALD is almost entirely restricted to patients with positive axillary lymph nodes today, the therapeutic effect of completion ALD is more and more questioned. On the other hand, the diagnostic value of ALD in node-positive patients is discussed. This article reflects today's standards in axillary surgery and discusses open issues on the diagnostic and therapeutic role of SLNB and ALD in the treatment of early breast cancer.

Der Stellenwert axillärer Operationen befindet sich beim Mammakarzinom in einem kontinuierlichen Wandel. Für das axilläre Staging wurde die Axilladissektion mit Entfernung von mindestens 10 Lymphknoten (ALD) innerhalb des letzten Jahrzehnts durch die Sentinel-Lymphknotenbiopsie (SLNB) ersetzt. Seitdem hat sich das Indikationsspektrum für die SLNB kontinuierlich erweitert. Die heutigen operativen Strategien zielen darauf ab, die Rate von Patientinnen zu minimieren, die trotz eines negativen Nodalstatus eine ALD erhalten. Für einige Patientinnenkollektive wird die Indikation zur SLNB (große und multizentrische Tumoren), aber auch ihre klinischen Implikationen (mikrometastatischer Befall, neoadjuvante Chemotherapie) diskutiert. Obwohl die Indikation zur ALD heute weitgehend auf nodalpositive Patientinnen beschränkt ist, wird der therapeutische Effekt der operativen Lymphknotenentfernung zuneh-mend hinterfragt. Andererseits wird die diagnostische Bedeutung der ALD bei nodalpositiven Patientinnen diskutiert. Dieser Beitrag stellt die heutigen Standards für die axillären Operationen dar und diskutiert die diagnostische und therapeutische Bedeutung der SLNB und der ALD für die Behandlung des frühen Mammakarzinoms.