Patient Blood Management (PBM) describes an evidence-based, multidisciplinary therapeutic approach. Its focus is on the treatment of the individual patient and as such comprises transfusion therapy and pharmacotherapy. Furthermore, the applicability of PBM is not limited to the perioperative setting but is applicable also to other therapeutic measures and disciplines where significant blood loss is known to occur and where transfusion of blood products is part of the established treatment. PBM is fundamentally based on 3 pillars: (1) optimization of the (preoperative) erythrocyte volume, (2) reduction of diagnostic, therapeutic, or intraoperative blood loss, and (3) increasing individual tolerance towards anemia and accurate blood transfusion triggers. PBM primarily identifies patients at risk of transfusion and provides a management plan aimed at reducing or eliminating the risk of anemia and the need for allogeneic transfusion, thus reducing the inherent risks, inventory pressures, and the escalating costs associated with transfusion.
«Patient Blood Management» (PBM) beschreibt einen evidenzbasierten, multidisziplinären therapeutischen Ansatz. Das Hauptaugenmerk liegt auf der Behandlung des individuellen Patienten und schließt die Transfusions-und Pharmakotherapie mit ein. Darüber hinaus ist die Anwendbarkeit von PBM nicht begrenzt auf das perioperative Setting, sondern ist übertragbar auf andere therapeutische Maßnahmen und Disziplinen, die mit einem signifikanten Blutverlust einhergehen und bei denen die Transfusion von Blutprodukten ein Teil der etablierten Behandlung ist. PBM basiert im Wesentlichen auf drei Säulen: 1) Optimierung des (präoperativen) Erythrozytenvolumens, 2) Reduzierung des diagnostischen, therapeutischen bzw. intraoperativen Blutverlusts und 3) Erhöhung der individuellen Toleranz gegenüber Anämie und restriktive Bluttransfusionstrigger. PBM identifiziert zunächst diejenigen Patienten, bei denen das Risiko einer Transfusion besteht, und stellt einen Behandlungsplan zur Verfügung, der darauf abzielt, das Risiko einer Anämie und den Bedarf für eine allogene Transfusion zu reduzieren oder zu eliminieren und so die mit der Transfusion einhergehenden Risiken, Bestandsengpässe und steigenden Kosten zu verringern.