Resistance to fluoroquinolones has been recently increased among bacterial strains isolated from outpatients. Multidrug-resistant K. pneumoniae is one of the major organisms isolated from burn patients and the AcrAB efflux pump is the principal pump contributing to the intrinsic resistance in K. pneumoniae against multiple antimicrobial agents including ciprofloxacin and other fluoroquinolones. Fifty-two K. pneumoniae isolated from burn patients in Shahid Motahari hospital and confirmed by conventional biochemical tests. Antimicrobial susceptibility testing was done according to CLSI 2011 guidelines, to determine the antimicrobial resistance pattern of isolates. AcrA gene was detected among ciprofloxacin-resistant isolates by PCR assay. MICs to ciprofloxacin were measured with and without carbonyl cyanide 3-chlorophenylhydrazone (CCCP). Forty out of the 52 K. pneumoniae isolated from burn patients in Shahid Motahari hospital were resistant to ciprofloxacin according to breakpoint of CLSI guideline. PCR assay for acrA gene demonstrated that all ciprofloxacin-resistant isolates harbored acrA gene coding the membrane fusion protein AcrA and is a part of AcrAB efflux system. Among these isolates, 19 strains (47.5%) showed 2 to 32 fold reduction in MICs after using CCCP as an efflux pump inhibitor. The other 21 strains (52.5%) showed no disparity in MICs before and after using CCCP. In conclusion, the AcrAB efflux system is one of the principal mechanisms contribute in ciprofloxacin resistance among K. pneumoniae isolates but there are some other mechanisms interfere with ciprofloxacin resistance such as mutation in target proteins of DNA gyrase of topoisomerase IV enzymes.
Die Resistenz gegen Fluorchinolone ist in letzter Zeit bei von ambulanten Patienten isolierten Bakterienstämmen angestiegen. Multiresistente K. pneumoniae gehören zu den wichtigsten von Patienten mit Verbrennungen isolierten Mikroorganismen und die AcrAB-Effluxpumpe ist die hauptsächliche Effluxpumpe, die für die intrinsische Resistenz von K. pneumoniae gegen mehrere antimikrobielle Wirkstoffe einschließlich Ciprofloxacin und andere Fluorchinolone verantwortlich ist. Im Shahid Motahari Krankenhaus wurden 52 K. pneumoniae-Isolate von Patienten mit Verbrennungen durch konventionelle biochemische Tests bestätigt. Die antimikrobielle Empfindlichkeit der Isolate wurde gemäß der CLSI Guideline (2011) getestet. Bei Isolaten mit Ciprofloxacinresistenz wurde das acrA-Gen mit einem PCR-Assay bestimmt. Die MHK gegen Ciprofloxacin wurden mit und ohne den Entkoppler Carbonylcyanid-3-chlorphenylhydrazon (CCCP) bestimmt. Gemäß dem Breakpoint der CLSI Guideline waren alle 52 K. pneumoniae-Isolate der Verbrennungspatienten des Shahid Motahari Hospitals resistent gegen Ciprofloxacin. Der PCR-Assay für das acrA-Gen zeigte, dass alle Ciprofloxacin-resistenten Isolate das acrA-Gen enthielten, das das Membranfusionsprotein AcrA codiert und ein Teil des AcrAB-Effluxsystems ist. Nach Zugabe von CCCP als Inhibitor der Effluxpumpe zeigten 19 Stämme (47,5%) eine 2–32-fache Reduktion der MHK. Die anderen 21 Stämme (52,5%) zeigten keine Unterschiede in der MHK vor und nach Zugabe von CCCP. Zusammenfassend ist das AcrAB-Effluxsystem einer der wichtigsten Mechanismen für die Ciprofloxacinresistenz gegen K. pneumoniae, aber es gibt weitere Mechanismen wie die Mutation der Targetproteine der DNA-Gyrase des Topoisomerase-IV-Enzyms.
Keywords: Klebsiella pneumoniae; ciprofloxacin resistance; efflux system.