A patient with recurrent breast cancer showing long-term survival after developing pericardial effusion and cardiac tamponade caused by carcinomatous pericarditis

Breast Care (Basel). 2013 Mar;8(1):71-3. doi: 10.1159/000346831.

Abstract

Background: Malignant pericardial effusion caused by carcinomatous pericarditis is a complication of advanced malignancy. Breast cancer is the second most important cause of malignant pericardial effusion. Malignant pericardial effusion is the end stage of breast cancer, and the prognosis is very poor. Pericardial effusion may cause cardiac tamponade and sudden death if it is not controlled properly. There is a debate on which is the best method to control pericardial effusion.

Case report: We describe the clinical course of a 55-year-old woman with recurrent breast cancer, pericardial effusion, and cardiac tamponade caused by carcinomatous pericarditis. Thoracoscopic pericardial window was performed to control the pericardial effusion. The patient survived for about 5 years after being diagnosed with pericardial metastases.

Conclusion: The observed long-term survival in such a patient with the development of pericardial effusions and cardiac tamponade caused by carcinomatous pericarditis attributable to breast cancer is rare. Thoracoscopic pericardial window was effective in controlling the pericardial effusion.

Hintergrund: Der maligne Perikarderguss verursacht durch karzinomatöse Perikarditis ist eine Komplikation fortgeschrittener Tumorerkrankungen. Das Mammakarzinom ist die zweithäufigste Ursache des malignen Perikardergusses. Der Perikarderguss tritt im Endstadium von Brustkrebs auf und ist mit einer ungünstigen Prognose verbunden. Perikardergüsse können bei unzureichender Behandlung zur Herztamponade und plötzlichem Tod führen. Was die beste Behandlungsmethode für Perikardergüsse ist, wird derzeit kontrovers diskutiert.

Fallbericht: Wir beschreiben den klinischen Verlauf einer 55-jährigen Patientin mit rezidiviertem Mammakarzinom, Perikarderguss und Herztamponade verursacht durch karzinomatöse Perikarditis. Der Perikarderguss wurde mittels thorakoskopischer Fenestrierung des Perikards behandelt. Die Patientin überlebte nach Diagnose ihrer Perikardmetastasen ca. 5 Jahre.

Schlussfolgerung: Das bei unserer Patientin beobachtete Langzeitüberleben ist für Patienten mit Perikarderguss und Herztamponade verursacht durch karzinomatöse Perikarditis infolge eines Mammakarzinoms selten. Mittels der thorakoskopischen Fenestrierung des Perikards konnte der Perikarderguss effektiv kontrolliert werden.

Keywords: Breast cancer; Carcinomatous pericarditis; Cardiac tamponade; Pericardial effusion; Thoracoscopic pericardial window.

Publication types

  • Case Reports