Evaluation of Therapy Management and Patient Compliance in Postmenopausal Patients with Hormone Receptor-positive Breast Cancer Receiving Letrozole Treatment: The EvaluateTM Study

Geburtshilfe Frauenheilkd. 2014 Dec;74(12):1137-1143. doi: 10.1055/s-0034-1383401.

Abstract

Introduction: The EvaluateTM study (Evaluation of therapy management and patient compliance in postmenopausal hormone receptor-positive breast cancer patients receiving letrozole treatment) is a prospective, non-interventional study for the assessment of therapy management and compliance in the routine care of postmenopausal women with invasive hormone receptor-positive breast cancer receiving letrozole. The parameters for inclusion in the study are presented and discussed here. Material and Methods: Between January 2008 and December 2009 a total of 5045 patients in 310 study centers were recruited to the EvaluateTM study. Inclusion criteria were hormone receptor-positive breast cancer and adjuvant treatment or metastasis. 373 patients were excluded from the analysis for various reasons. Results: A total of 4420 patients receiving adjuvant treatment and 252 patients with metastasis receiving palliative treatment were included in the study. For 4181 patients receiving adjuvant treatment, treatment with the aromatase inhibitor letrozole commenced immediately after surgery (upfront). Two hundred patients had initially received tamoxifen and started aromatase inhibitor treatment with letrozole at 1-5 years after diagnosis (switch), und 39 patients only commenced letrozole treatment 5-10 years after diagnosis (extended endocrine therapy). Patient and tumor characteristics were within expected ranges, as were comorbidities and concurrent medication. Conclusion: The data from the EvaluateTM study will offer a good overview of therapy management in the routine care of postmenopausal women with hormone receptor-positive breast cancer. Planned analyses will look at therapy compliance and patient satisfaction with how information is conveyed and the contents of the conveyed information.

Einleitung: Die EvaluateTM-Studie (Evaluation of therapy management and patient compliance in postmenopausal hormone receptor positive breast cancer patients receiving letrozole treatment) ist eine prospektive, nicht interventionelle Studie, die das Therapiemanagement und die Compliance im Rahmen der Routineversorgung unter einer Therapie mit Letrozol bei postmenopausalen Patientinnen mit einem invasiven, hormonrezeptorpositiven Mammakarzinom als Studienziel hatte. In dieser Publikation werden die Parameter bei Studieneinschluss berichtet. Material und Methoden: Von Januar 2008 bis Dezember 2009 wurden insges. 5045 Patientinnen in 310 Prüfzentren in die EvaluateTM-Studie eingeschlossen. Zugelassen waren Patientinnen mit einem hormonrezeptorpositiven Mammakarzinom in der adjuvanten und metastasierten Therapiesituation. 373 Patientinnen mussten aus unterschiedlichen Gründen aus den Analysen ausgeschlossen werden. Ergebnisse: Insgesamt wurden 4420 Patientinnen in der adjuvanten und 252 Patientinnen in der palliativen (metastasierten) Situation in die Studie eingeschlossen. Bei 4181 Patientinnen in der adjuvanten Situation wurde direkt nach operativer Therapie mit einer Aromataseinhibitortherapie mit Letrozol begonnen (upfront). Bei 200 Patientinnen wurde zunächst Tamoxifen gegeben und in den Jahren 2–5 nach Diagnosestellung mit der Aromatasehemmertherapie mit Letrozol begonnen (switch), und bei 39 Patientinnen erst 6–10 Jahren nach Diagnosestellung (extended endocrine therapy). Die Patientinnen- und Tumorcharakteristika lagen ebenso wie die Begleiterkrankungen und die Begleitmedikation im Bereich des Erwarteten. Schlussfolgerung: Die Daten der EvaluateTM-Studie werden einen guten Einblick in das Therapiemanagement von postmenopausalen Patientinnen mit einem hormonrezeptorpositiven Mammakarzinom im Rahmen der Routineversorgung geben. Geplante Analysen beinhalten die Therapiepersistenz und die Zufriedenheit mit den Informationsstrukturen und dem Aufklärungsinhalt.

Keywords: aromatase inhibitor; breast cancer; compliance; endocrine therapy.