Topical ambroxol for the treatment of neuropathic pain. An initial clinical observation

Schmerz. 2015 Dec;29 Suppl 3(Suppl 3):S89-96. doi: 10.1007/s00482-015-0060-y.

Abstract

Background: Neuropathic pain is difficult to treat, and the available options are often inadequate. The expectorant ambroxol also acts as a strong local anaesthetic and blocks sodium channels about 40 times more potently than lidocaine. It preferentially inhibits the channel subtype Nav 1.8, which is expressed especially in nociceptive C-fibres. In view of the low toxicity of ambroxol, it seemed reasonable to try using it for the treatment of neuropathic pain that failed to respond to other standard options.

Material and methods: The medical records of seven patients with severe neuropathic pain and pain reduction following topical ambroxol treatment are reported retrospectively. As standard therapies had not proved sufficient, a topical ambroxol 20% cream was repeatedly applied by the patients in the area of neuropathic pain.

Results: The reasons for neuropathic pain were postherpetic neuralgia (2 ×), mononeuropathy multiplex, phantom pain, deafferentation pain, postoperative neuralgia and foot neuropathy of unknown origin. The individual mean pain intensity reported was between 4 and 6/10 (NRS), maximum pain at 6-10/10 (NRS). The pain reduction achieved individually following ambroxol cream was 2-8 points (NRS) within 5-30 min and lasted for 3-8 h. Pain attacks were reduced in all five patients presenting with this problem. Four patients with no improvement after lidocaine 5% and one patient with no response to capsaicin 8% nevertheless experienced a pain reduction with topical ambroxol. No patient reported any side effects or skin changes during a treatment that has since been continued for up to 4 years.

Conclusion: Ambroxol acts as a strong local anaesthetic and preferentially inhibits the nociceptively relevant sodium channel subtype Nav 1.8. For the first time, we report below on a relevant pain relief following topical ambroxol 20% cream in patients with neuropathic pain. In view of the positive side effect profile, the clinical benefit in patients with pain should be investigated further.

Hintergrund: Neuropathische Schmerzen sind schwer behandelbar, die vorhandenen Therapien oft nicht ausreichend. Das Sekretolytikum Ambroxol hat auch stark lokalanästhetische Eigenschaften und hemmt Natriumkanäle ca. 40 mal potenter als Lidocain. Es blockiert bevorzugt den Kanalsubtyp Nav 1.8, der besonders in nozizeptiven C-Fasern exprimiert wird. Bei geringer Toxizität erschien ein Behandlungsversuch mit topischen Ambroxol berechtigt bei unzureichend behandelbaren, neuropathischen Schmerzen.

Material und Methode: Retrospektiv werden exemplarisch 7 Krankheitsverläufe von Patienten mit schweren, neuropathischenSchmerzen dargestellt, bei denen viele Behandlungsversuche mit zugelassenen Substanzen erfolglos odernicht möglich waren. Diese waren in einem umschriebenen Areal topisch mit einer Ambroxol 20 %-Cremebehandelt worden.

Ergebnisse: Schmerzursachen waren: Postzosterneuralgie (2x), Mononeuropathia multiplex, Deafferenzierungsschmerz, Phantomschmerz, postoperative Neuralgie und unklare Fußneuropathie. Diedurchschnittlichen Schmerzstärken lagen zwischen 4–6/10 (NRS), maximal bei 6–10/10. DieSchmerzreduktionen unter Ambroxol betrugen 2–8 Punkte (NRS) binnen 15–30 min und hielten 3–8 h an.Schmerzattacken reduzierten sich bei allen 5 Betroffenen. 4 Patienten ohne vorherige Besserung auf Lidocain 5 % und 1 Patient ohne Linderung auf Capsaicin 8% profitierten dennoch von topischem Ambroxol. Kein Patient berichtete Nebenwirkungen oder Hautveränderungen, die längste Behandlung überblickt mittlerweile 4 Jahre.

Schlussfolgerung: Ambroxol wirkt als starkes Lokalanästhetikum und blockiert bevorzugt den nozizeptiv relevanten Kanalsubtyp Nav 1.8. Wir berichten hier erstmals über eine relevante Schmerzlinderung durch topisches Ambroxol 20 % bei Patienten mit neuropathischem Schmerz. Angesichts des günstigen Nebenwirkungsprofils sollte der klinische Nutzen für Schmerzpatienten dringend weiter untersucht werden.

Keywords: Ambroxol; Local anaesthetic; Nav 1.8; Neuropathic pain; Topical therapy.

Publication types

  • Observational Study

MeSH terms

  • Administration, Topical
  • Adult
  • Aged
  • Ambroxol / administration & dosage*
  • Amines / administration & dosage
  • Anesthetics, Local*
  • Cyclohexanecarboxylic Acids / administration & dosage
  • Drug Administration Schedule
  • Drug Therapy, Combination
  • Female
  • Gabapentin
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Neuralgia / diagnosis
  • Neuralgia / drug therapy*
  • Pain Measurement / drug effects
  • Pain, Postoperative / drug therapy
  • Patient Satisfaction
  • Retrospective Studies
  • gamma-Aminobutyric Acid / administration & dosage

Substances

  • Amines
  • Anesthetics, Local
  • Cyclohexanecarboxylic Acids
  • Ambroxol
  • gamma-Aminobutyric Acid
  • Gabapentin