Allograft augmentation in proximal humerus fractures

Oper Orthop Traumatol. 2016 Jun;28(3):153-63. doi: 10.1007/s00064-016-0446-8. Epub 2016 May 24.

Abstract

Objective: Achieve stable fixation to initially start full range of motion (ROM) and to prevent secondary displacement in unstable fracture patterns and/or weak and osteoporotic bone.

Indications: (Secondarily) displaced proximal humerus fractures (PHF) with an unstable medial hinge and substantial bony deficiency, weak/osteoporotic bone, pre-existing psychiatric illnesses or patient incompliance to obey instructions.

Contraindications: Open/contaminated fractures, systemic immunodeficiency, prior graft-versus-host reaction.

Surgical technique: Deltopectoral approach. Identification of the rotator cuff. Disimpaction and reduction of the fracture, preparation of the situs. Graft preparation. Allografting. Fracture closure. Plate attachment. Definitive plate fixation. Radiological documentation. Postoperative shoulder fixation (sling).

Postoperative management: Cryotherapy, anti-inflammatory medication on demand. Shoulder sling for comfort. Full active physical therapy as tolerated without pain. Postoperative radiographs (anteroposterior, outlet, and axial [as tolerated] views) and clinical follow-up after 6 weeks and 3, 6, and 12 months.

Results: Bony union and allograft incorporation in 9 of 10 noncompliant, high-risk patients (median age 63 years) after a mean follow-up of 28.5 months. The median Constant-Murley Score was 72.0 (range 45-86). Compared to the uninjured contralateral side, flexion was impaired by 13 %, abduction by 14 %, and external rotation by 15 %. Mean correction of the initial varus displacement was 38° (51° preoperatively to 13° postoperatively).

Operationsziel: Erreichen einer stabilen Osteosynthese bei instabilen Frakturen und/oder schwacher/osteoporotischer Knochenstruktur, um von Beginn an eine volle Bewegungsstabilität (ROM) zu erreichen.

Indikationen: (Sekundär) dislozierte proximale Humerusfrakturen (PHF) mit instabiler medialer Abstützung und substanziellem Substanzdefekt. Schwache/osteoporotische Knochenstruktur. Bestehende Psychosen oder Patienten-Non-Compliance, Instruktionen zu befolgen.

Kontraindikationen: Offene/kontaminierte Frakturen. Systemische Immundefekte. Stattgehabte Abstoßungsreaktion.

Operationstechnik: Deltoideopektoraler Zugang. Identifikation der Rotatorenmanschette. Reposition der Fraktur, Präparation von Situs und Allograft. „Allografting“. Verschluss der Fraktur. Anpassung der Platte. Definitive Fixierung der Platte. Radiologische Dokumentation. Postoperative Fixierung der Schulter im Gurt.

Weiterbehandlung: Kryotherapie. Analgetische Medikation und Schultergurt nach Bedarf. Volle aktive Physiotherapie soweit möglich nach Schmerzvorgabe. Postoperative Röntgenaufnahmen (anteroposterior, outlet view und axial [je nach Patiententoleranz]) und klinisches Follow-up nach 6 Wochen sowie nach 3, 6 und 12 Monaten.

Ergebnisse: Knöcherne Heilung und Einheilung des Allografts bei 9 von 10 nicht compliant Hochrisikopatienten (medianes Alter 63 Jahre) bei einem mittleren Nachuntersuchungszeitraum von 28,5 Monaten. Der mediane Constant-Murley-Score war 72,0 (Spanne 45–86). Verglichen zur unverletzten kontralateralen Seite konnte eine Verbesserung der Flexion von 13 %, der Abduktion von 14 % und der Außenrotation von 15 % gefunden werden. Die mittlere Korrektur der initialen Varusfehlstellung war 38° (51° präoperativ vs. 13° postoperativ).

Keywords: Allograft; Displacement; Patient non-compliance; Plate fixation; Proximal humerus fracture.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Aged
  • Bone Plates*
  • Bone Transplantation / methods*
  • Combined Modality Therapy
  • Female
  • Fracture Fixation, Internal / instrumentation*
  • Fracture Fixation, Internal / methods
  • Fracture Fixation, Internal / rehabilitation
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Range of Motion, Articular
  • Shoulder Fractures / diagnosis*
  • Shoulder Fractures / surgery*
  • Transplantation, Homologous / methods
  • Transplantation, Homologous / rehabilitation
  • Treatment Outcome