IMRT/VMAT for malignancies in the head-and-neck region : Outcome in patients aged 80

Strahlenther Onkol. 2016 Aug;192(8):526-36. doi: 10.1007/s00066-016-0986-8. Epub 2016 Jun 15.

Abstract

Objective: Elderly patients with malignant head-and-neck tumors (HNT) often pose a therapeutic challenge. They frequently have significant comorbidities which may influence their ability to tolerate tumor-specific therapies. Our aim was to investigate the outcome of patients aged 80+ years undergoing curative intent intensity- or volume-modulated radiation therapy (IMRT/VMAT).

Methods: We retrospectively reviewed our HNT patients aged 80+ treated with curative IMRT/VMAT from December 2003 to November 2015. Overall survival (OS), disease-free survival (DFS), local control (LC), and treatment tolerance were assessed. Outcome results were compared with that of a younger HNT patient cohort from our hospital.

Results: A total of 140 consecutive patients were included (65 postoperative, 75 definitive). Mean/median age at treatment start was 84.8/84.1 years (range 80-96 years). Mean/median follow-up time was 25/16 months (range 2-92 months). Of the 140 patients, 80 were alive with no evidence of disease when last seen, 28 had died due to the cancer, 12 remained alive with disease, the remaining 20 died intercurrently. Systemic concomitant therapy was administered in 7 %. Late grade 3-4 toxicity was observed in 2 %. All patients completed treatment. Hospitalization and feeding tube rates were 26 % and 11 %, respectively. The 2‑/3-year LC, DFS, and OS rates for the entire cohort were 81/80 %, 69/63 %, and 68/66 %, respectively. Squamous cell carcinoma (SCC) patients showed an inferior 3-year OS rate as compared to non-SCC patients (62 % vs 77 %, p = 0.0002), while LC and DFS did not differ. Patients undergoing postoperative radiation attained a higher OS compared to the definitively irradiated subgroup with 74 vs. 60 % at 3 years (p = 0.01); however, DFS rates were similar for both groups (68 vs. 61 %, p = 0.15). Corresponding rates for >1400 HNT patients <80 years treated during the same time interval were 81/80 %, 69/67 %, and 77/72 %, respectively.

Conclusions: Treatment tolerance in our patients aged 80+ was high. These results suggest that elderly HNT patients should not be denied potentially curative treatment strategies.

Ziele: Das therapeutische Vorgehen bei betagten Patienten mit Kopf-Hals-Tumoren (KHT) ist anspruchsvoll. Meist besteht eine relevante Komorbidität, was die Behandlungstoleranz beeinflussen kann. Ziel war es, Therapieerfolg und -toleranz unserer kurativ intensitäts- oder volumenmoduliert radiotherapierten (IMRT/VMAT) Patienten im Alter von >80 Jahren zu evaluieren.

Methoden: Zwischen Dezember 2003 und November 2015 an unserer Klinik kurativ IMRT/VMAT-behandelte KHT-Patienten im Alter von >80 Jahren wurden retrospektiv analysiert. Gemessen wurden Gesamtüberleben (GÜ), krankheitsfreies Überleben (KFÜ), lokale Kontrolle (LK) und Therapietoleranz. Die Daten wurden mit unserer jüngeren Patienten-Kohorte verglichen.

Resultate: Erfasst wurden 140 Patienten (65 postoperativ, 75 definitiv bestrahlt). Das mittlere/mediane Alter bei Behandlungsbeginn betrug 84,8/84,1 Jahre (80–96), die mittlere/mediane Verlaufsbeobachtungszeit 25/16 Monate (2–92). Bei Letztkontakt waren von den 140 Patienten 80 Patienten krankheitsfrei am Leben, 28 verstarben am Tumorleiden, 12 lebten mit Krankheitsmanifestationen, 20 verstarben interkurrent. Eine systemische Therapie wurde in 7 % simultan appliziert, Spättoxizität Grad 3–4 fand sich bei 2 %. Alle Patienten konnten die Bestrahlung abschließen; die Hospitalisierungs- bzw. Magensondenrate betrug 26 bzw. 11 %. Die 2‑/3-Jahresraten für LK, KFÜ und GÜ lagen bei 81/80 %, 69/63 % und 68/66 %. Patienten mit Plattenepithelkarzinomen (SCC) zeigten bei gleicher LK und KFÜ ein niedrigeres GÜ als jene mit Non-SCC (62 vs. 77 %; p =0,0002). Patienten nach postoperativer IMRT wiesen ein höheres GÜ auf als jene nach definitiver IMRT (74 vs. 60 % nach 3 Jahren; p = 0,01); das KFÜ war jedoch ähnlich für beide Untergruppen (68 vs. 61 %; p = 0,15). Die korrespondierenden Raten für unsere >1400 IMRT/VMAT-KHT-Patienten <80 Jahren betrugen 81/80 %, 69/67 % und 77/72 %.

Fazit: Die Behandlungstoleranz unserer Patienten im Alter >80 war hoch. Dieses Ergebnis spricht dafür, betagten Patienten ein potenziell kuratives Vorgehen nicht vorzuenthalten.

Keywords: Elderly; Radiation tolerance; Radiotherapy of elderly patients; Survival analysis; Treatment outcome.

MeSH terms

  • Aged, 80 and over
  • Disease-Free Survival
  • Female
  • Head and Neck Neoplasms / diagnosis
  • Head and Neck Neoplasms / mortality*
  • Head and Neck Neoplasms / radiotherapy*
  • Humans
  • Length of Stay / statistics & numerical data*
  • Male
  • Prevalence
  • Radiation Injuries / diagnosis
  • Radiation Injuries / mortality*
  • Radiation Injuries / prevention & control
  • Radiotherapy Dosage
  • Radiotherapy, Intensity-Modulated / mortality*
  • Radiotherapy, Intensity-Modulated / statistics & numerical data
  • Retrospective Studies
  • Risk Factors
  • Survival Rate
  • Switzerland / epidemiology
  • Treatment Outcome