[Clinical Comparison of a Trifocal and a Trifocal-Toric Intraocular Lens Based on the Same Diffractive Platform]

Klin Monbl Augenheilkd. 2017 Oct;234(10):1276-1282. doi: 10.1055/s-0043-102573. Epub 2017 Apr 5.
[Article in German]

Abstract
in En , German

Purpose To evaluate and compare the visual performance of a trifocal and a trifocal-toric intraocular lens (IOL) based on the same diffractive platform. Methods Prospective non-randomized comparative study enrolling 142 eyes of 77 patients (age 40-73 years) undergoing uneventful phacoemulsification lens surgery. Two groups were differentiated according to the implanted IOL: trifocal group, 98 eyes (50 patients) implanted with the trifocal diffractive IOL AT LISA tri 839MP (Carl Zeiss Meditec), and trifocal-toric group, 44 eyes (27 patients) implanted with the trifocal-toric diffractive IOL AT LISA trifocal-toric 939MP (Carl Zeiss Meditec). Visual and refractive changes were evaluated 3 months postoperatively. Results No significant differences between groups were found in postoperative refraction (p ≥ 0.144), monocular and binocular uncorrected intermediate visual acuity (UIVA; p = 0.519 and 0.398, respectively) and binocular uncorrected near visual acuity (UNVA; p = 0.073). In contrast, significantly better monocular and binocular uncorrected distance visual acuity (UDVA; p ≤ 0.002), as well as monocular UNVA (p = 0.005), were found in the trifocal group. A postoperative spherical equivalent within ± 1.00 D was found in 98 % and 100 % of eyes in the trifocal and trifocal-toric groups, respectively. Postoperative binocular UDVA, UIVA and UNVA of 20/30 or better were found in 100, 95 and 100 % of eyes, and in 96.3, 95.8 and 90.9 % of eyes in the trifocal and trifocal-toric groups, respectively. Conclusions The evaluated trifocal and trifocal-toric IOLs both provide a successful restoration of the visual function after cataract surgery, with good levels of refractive precision, as well as UIVA and UNVA.

Hintergrund Trifokale Linsen ergänzen seit wenigen Jahren die Möglichkeiten der chirurgischen Presbyopiekorrektur. In dieser Studie werden 2 Intraokularlinsen (IOL) auf Basis des gleichen trifokalen diffraktiven Designs verglichen, ein Modell ohne und eines mit torischer Komponente zur Astigmatismuskorrektur. Patienten/Material und Methoden Prospektive nicht randomisierte Vergleichsstudie mit 142 Augen von 77 Patienten (Alter 40–73 Jahre) mit komplikationsloser Linsenchirurgie. Die Patienten wurden entsprechend dem implantierten Linsenmodell in 2 Gruppen aufgeteilt, die trifokale Gruppe (98 Augen von 50 Patienten) mit der trifokalen diffraktiven IOL AT LISA tri 839MP (Carl Zeiss Meditec) und die trifokal-torische Gruppe (44 Augen von 27 Patienten) mit Implantation der trifokal-torischen diffraktiven IOL AT LISA tri toric 939MP (Carl Zeiss Meditec). Sehschärfe und Refraktion wurden 3 Monate postoperativ ausgewertet. Ergebnisse Es gab keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen in Bezug auf postoperative Refraktion (p ≥ 0,144), monokularen und binokularen unkorrigierten Intermediärvisus (UIVA; p = 0,519 bzw. 0,398) und binokularen unkorrigierten Nahvisus (UNVA; p = 0,073). Dagegen wurden in der trifokalen Gruppe ein signifikant besserer monokularer und binokularer unkorrigierter Fernvisus (UDVA; p ≤ 0,002) und monokularer UNVA (p = 0,005) beobachtet. Das sphärische Äquivalent lag bei 98 bzw. 100 % der Patienten innerhalb von ± 1,00 dpt bei der trifokalen Gruppe und der trifokal-torischen Gruppe. Ein postoperativer binokularer UDVA, UIVA und UNVA von 0,63 dezimal oder besser wurde bei 100, 95 bzw. 100 % der Augen in der trifokalen Gruppe und bei 96,3, 95,8 bzw. 90,9 % der Augen mit dem torischen Linsenmodell beobachtet.

MeSH terms

  • Humans
  • Lenses, Intraocular*
  • Patient Satisfaction
  • Phacoemulsification*
  • Prospective Studies
  • Prosthesis Design
  • Pseudophakia
  • Refraction, Ocular