[Quality Controls in Hospitals by MDK Hessen: A Practice Report of Experiences and Outlook]

Gesundheitswesen. 2018 Mar;80(3):217-225. doi: 10.1055/s-0043-107878. Epub 2017 May 31.
[Article in German]

Abstract

Introduction: The Hospital Structure Act introduced § 275a SGB V into the German Social Code. It specifies and expands the legal requirements for future quality controls in hospitals performed by the Medical Review Board of the Statutory Health Insurance Funds (MDK). These controls are intended to ensure high-quality, patient-centered and needs-based medical care of the population. Based on 10 years of experience of the Hessian MDK, the practicability of the quality controls is to be demonstrated.

Methods: The hospital quality controls carried out so far concern either the examination of the structural quality according to the regulations of the Federal Joint Committee (G-BA) for the quality assurance of special care complexes/procedures or the specifications of the German Institute of Medical Documentation and Information (DIMDI) for complex procedures. All quality controls in the Hessian hospitals are performed as on-site inspections by a specialized MDK-team of 2 medical examiners. The quality controls involve the responsible medical staff as well as members of the hospital management.

Results: From 2006-2016 a total of 357 quality controls were carried out according to the regulations of the G-BA for 10 different special care complexes/procedures. In about 20% of cases, the requirements were not fulfilled. During the same period, 1624 quality controls were carried out according to the specifications of the DIMDI for 33 different complex procedures. In about 40% of cases the required standards were not fulfilled.

Conclusion: The deficits revealed demonstrate the need for quality control by an independent and qualified body. The quality controls contribute to quality assurance and thus to the quality of structures, processes and outcomes in hospitals. The quality control practice established by the Hessian MDK is transferable to nationwide quality controls to be performed in future.

Einleitung: Mit dem Krankenhausstrukturgesetz wurde der § 275a SGB V dem Sozialgesetzbuch eingefügt. Er präzisiert und erweitert die rechtlichen Voraussetzungen für Qualitätskontrollen in Krankenhäusern durch den Medizinischen Dienst der Krankenversicherung (MDK). Diese sollen dazu beitragen, eine qualitativ hochwertige, patienten- und bedarfsgerechte Versorgung der Bevölkerung sicher zu stellen. Anhand der mittlerweile 10-jährigen Praxis des MDK Hessen soll die Praktikabilität der Qualitätsprüfungen aufgezeigt werden.

Methode: Die bislang in den Krankenhäusern durchgeführten Qualitätsprüfungen betreffen die Überprüfung der Strukturqualität auf der Basis von Bestimmungen des G-BA zur Qualitätssicherung spezieller Versorgungskomplexe/Verfahren bzw. des DIMDI zu Komplexbehandlungen. Sämtliche Qualitätsprüfungen in den hessischen Kliniken werden von einem darauf spezialisierten Team des MDK durchgeführt. 2 fachärztliche Prüfer führen diese in Form von Begehungen vor Ort durch. Neben Verantwortlichen der Fachebene sind auch Mitglieder der Führungsebene aus dem Krankenhausmanagement bei den Qualitätsprüfungen vor Ort beteiligt.

Ergebnisse: In den Jahren 2006–2016 wurden 357 Qualitätsprüfungen gemäß den Bestimmungen des G-BA zu 10 verschiedenen Versorgungskomplexen/Verfahren durchgeführt. In rund 20% der Fälle wurden die vorgeschriebenen Anforderungen nicht erfüllt. Im selben Zeitraum wurden 1624 Qualitätsprüfungen gemäß den Vorgaben des DIMDI zu 33 verschiedenen Komplexkodes durchgeführt. In rund 40% der Fälle wurden die vorgeschriebenen Anforderungen nicht erfüllt.

Schlussfolgerung: Die bei den Prüfungen erhobenen Defizite belegen die Notwendigkeit von Qualitätskontrollen durch eine unabhängige und qualifizierte Instanz. Die Qualitätsprüfungen tragen zur Qualitätssicherung und damit zur Struktur-, Prozess- und Ergebnisqualität in den Krankenhäusern bei. Die in Hessen etablierte Prüfpraxis ist auf die zukünftig bundesweit durchzuführenden Qualitätskontrollen übertragbar.

MeSH terms

  • Delivery of Health Care*
  • Documentation*
  • Germany
  • Hospitals* / standards
  • Humans
  • Quality Assurance, Health Care*
  • Quality Control