Prevalence of Multidrug Resistant Bacteria in Refugees: A Prospective Case Control Study in an Obstetric Cohort

Z Geburtshilfe Neonatol. 2017 Jun;221(3):132-136. doi: 10.1055/s-0043-102579. Epub 2017 Jun 30.

Abstract

Purpose To determine the prevalence of multidrug resistant (MDR) bacteria in a cohort of pregnant refugee women. Methods In a prospective case control study, surveillance cultures for MDR bacteria (methicillin-resistant Staphylococcus aureus [MRSA], vancomycin-resistant enterococci [VRE], MDR Gram-negative bacteria [MRGN]) were analysed between October 2015 and June 2016 from a cohort of 50 pregnant refugee women and 50 resident controls in the obstetric unit of a German tertiary referral hospital. Results Prevalence of MRSA was noticeably higher among refugee women compared to residents (6 vs. 0%). In addition, a trend towards a higher prevalence of VRE and MDR Gram-negative bacteria in refugees was shown (1.8 vs. 0%). Conclusions Due to the higher prevalence of MDR bacteria, surveillance cultures are justified in order to prevent nosocomial spread of MDR bacteria.

Hintergrund Da verlässliche epidemiologische Daten zur Prävalenz von multiresistenten Keimen aus den Herkunftsländern der Flüchtlinge fehlen, müssen die Zielländer Daten erheben, um über adäquate Hygienemaßnahmen entscheiden zu können. In dieser prospektiven Fall-Kontroll-Studie haben wir das Vorkommen von multiresistenten Keimen in einer geburtshilflichen Kohorte untersucht. Methoden In einer prospektiven Fall-Kontroll-Studie erfolgten bei 50 schwangeren Zufluchtsuchenden Abstriche vom Nasen-Rachenraum sowie Analabstriche auf MRSA, VRE und 3/4-MRGN zwischen Oktober 2015 und Juni 2016. Eine Gruppe von 50 einheimischen Schwangeren diente als Kontrollgruppe. Ergebnisse Die Prävalenz von MRSA war in der Gruppe der Zufluchtsuchenden deutlich höher als in der Gruppe einheimischer Schwangerer (6 vs. 0%). Zusätzlich zeigte sich eine nicht signifikante Tendenz zu einem häufigeren Vorkommen von VRE und 3-MRGN (je 1.8 vs. 0%). Fazit Wir konnten zeigen, dass auch in einem Kollektiv junger schwangerer Flüchtlinge multiresistente Keime häufiger vorkommen als in der einheimischen Bevölkerung. Dies gilt insbesondere für MRSA. Das Ergebnis rechtfertigt die Durchführung entsprechender Kontrollabstriche vor stationärer Behandlung von schwangeren Flüchtlingen.

Publication types

  • Comparative Study

MeSH terms

  • Adolescent
  • Adult
  • Bacterial Infections / epidemiology*
  • Case-Control Studies
  • Cohort Studies
  • Cross-Sectional Studies
  • Drug Resistance, Multiple, Bacterial*
  • Female
  • Germany
  • Gram-Negative Bacteria
  • Hospitals, University
  • Humans
  • Mass Screening / statistics & numerical data
  • Methicillin-Resistant Staphylococcus aureus
  • Middle Aged
  • Population Surveillance
  • Pregnancy
  • Pregnancy Complications, Infectious / epidemiology*
  • Prospective Studies
  • Refugees / statistics & numerical data*
  • Vancomycin-Resistant Enterococci
  • Young Adult