Telemedicine-based proactive patient management during positive airway pressure therapy: Impact on therapy termination rate

Somnologie (Berl). 2017;21(2):121-127. doi: 10.1007/s11818-016-0098-9. Epub 2017 Jan 23.

Abstract

Background: Adherence to positive airway pressure (PAP) therapy is essential for the benefits of therapy to be realised. Telemedicine-based strategies provide a new option for enhanced monitoring and intervention to promote adherence during PAP. This study investigated the impact of telemedicine-based proactive patient management on PAP therapy termination rates versus standard care.

Methods: Observational data were obtained from ResMed Germany Healthcare, a German homecare provider. Patients were undergoing routine homecare using either a standard or proactive management strategy. The proactive strategy used data from AirView™, a cloud-based remote monitoring system, to prompt patient contact and information sharing/education. Patients receiving their first PAP therapy were included and analysed in matched pairs.

Results: In all, 3401 patients were included in each group. In the first year of PAP therapy, overall therapy termination rate was significantly lower (5.4% vs 11.0%; p < 0.001) and time to therapy termination was significantly longer (348 ± 58 vs 337 ± 76 days; p < 0.05) in the proactive versus standard care group. Cox proportional hazard analysis revealed a significantly reduced risk of PAP termination in the proactive versus the standard care group (hazard ratio 0.48, 95% confidence interval 0.4-0.57). Findings were consistent in subanalyses according to gender, type of device and insurance status, and in patients aged ≥40 years. However, in the subgroup of patients aged younger than 40 years, the risk of PAP termination was similar in the proactive and standard groups.

Conclusion: A telemedicine-based proactive management strategy compared with standard care of PAP patients was associated with a lower long-term therapy termination rate.

Hintergrund: Eine ausreichende Therapieadhärenz ist erforderlich, um das therapeutische Potenzial einer Positivdrucktherapie (PAP) auszuschöpfen. Telemedizinbasierte Strategien ermöglichen durch Therapiemonitoring proaktive individuelle und zeitnahe Interventionen, um die PAP-Adhärenz zu steigern. Diese Studie untersuchte den Einfluss der telemedizinbasierten proaktiven Versorgung von Patienten mit Schlafapnoe auf die Abbruchrate der PAP-Therapie.

Methoden: Beobachtungsdaten wurden durch den Deutschen Homecare Provider ResMed Healthcare bereitgestellt. Im Rahmen eines Fall-Kontroll-Designs wurden Patienten, die erstmalig auf eine PAP-Therapie eingestellt wurden, mit PAP-Standardversorgung und proaktiver PAP-Versorgung verglichen. Die proaktive PAP-Versorgung erfolgte mit Hilfe der AirView™-Technologie, einem Cloud-basierten automatisierten Monitoringsystem, das bei Therapieproblemen einen zeitnahen proaktiven Patientenkontakt und Informationsaustausch bzw. eine Patientenschulung einleiten kann.

Ergebnisse: In beide Gruppen wurden jeweils 3401 Patienten eingeschlossen. Innerhalb des ersten Jahres nach der Einstellung auf eine PAP-Therapie war in der Gruppe mit proaktiver PAP-Versorgung im Vergleich zu einer PAP-Standardversorgung die Abbruchrate der PAP-Therapie signifikant niedriger (5,4 % vs. 11,0 %; p < 0,001) und die durchschnittliche Zeit bis zum Therapieabbruch signifikant länger (348 ± 58 vs. 337 ± 76 Tage; p < 0,05). Diese Verbesserung war unabhängig von Geschlecht, Gerätetyp und Art der Krankenversicherung sowie bei Patienten im Alter von >40 Jahren nachweisbar. In der Gruppe der Patienten unter 40 Jahren war kein Vorteil einer proaktiven Strategie nachweisbar.

Schlussfolgerung: Ein telemedizinbasiertes proaktives PAP-Versorgungsmodell ist mit einer signifikant geringeren Abbruchrate als bei einer konventionellen PAP-Versorgung assoziiert.

Keywords: Health behavior; Monitoring, ambulatory; Obstructive sleep apnea; Patient adherence; Patient compliance.