Effect of Premature Rupture of Membranes on Induction of Labor: A Historical Cohort Study

Geburtshilfe Frauenheilkd. 2017 Nov;77(11):1174-1181. doi: 10.1055/s-0043-121007. Epub 2017 Nov 27.

Abstract

Objective: The aim of this study was to assess the influence of premature rupture of membranes (PROM) on the induction of labor.

Material and method: This historical cohort study analyzed 1861 inductions of labor at term using misoprostol which occurred between 2010 and 2015. Exclusion criteria included intrauterine fetal death, previous cesarean section, and fetal structural or chromosomal anomalies. Induction of labor for PROM (PROM group) was compared to induction for other indications (no-PROM group); the primary outcome measure was the cesarean section rate.

Results: The cesarean section rate for the PROM group was significantly lower (21.9% vs. 26.3%, p = 0.029). The induction-to-delivery interval was shorter (mean: 972 [854 - 6734] min vs. 1741 [97 - 10 834] min, p < 0.0001) and the rates of vaginal birth within 24 hours (80.9 vs. 52.0%, p = 0.0001) and 48 hours (98.4 vs. 85.3%, p = 0.0001) were higher in the PROM group. The impact of PROM on the cesarean section rate was not significant in multivariate analysis; however, PROM was found to have the greatest effect on the induction-to-delivery interval (p < 0.0001).

Conclusion: Premature rupture of membranes significantly affects various outcome measures when delivery is induced, particularly the induction-to-delivery interval.

Ziel Ziel dieser Arbeit war es herauszufinden, inwieweit ein vorzeitiger Blasensprung (PROM) den Erfolg einer Geburtseinleitung beeinflusst. Material und Methode In dieser historischen Kohortenstudie wurden 1861 Geburtseinleitungen am Termin mit Misoprostol zwischen 2010 und 2015 analysiert. Zu den Ausschlusskriterien gehörten unter anderem ein intrauteriner Fruchttod, eine vorherige Sectio caesarea oder strukturelle respektive chromosomale Anomalien. Geburtseinleitungen wegen eines PROM (PROM-Gruppe) wurden mit Geburtseinleitungen aus anderen Indikationen (Kein-PROM-Gruppe) verglichen; der primäre Zielparameter war die Kaiserschnitt-Rate. Ergebnis In der PROM-Gruppe war die Rate an Kaiserschnitten signifikant geringer (21,9 vs. 26,3%, p = 0,029). Zudem waren in der PROM-Gruppe das Einleitung-Geburt-Intervall kürzer (Mittelwert 972 [854 – 6734] min vs. 1741 [97 – 10 834] min, p < 0,0001) und die Raten an vaginalen Geburten innerhalb von 24 Stunden (80,9 vs. 52,0%, p = 0,0001) und 48 Stunden (98,4 vs. 85,3%, p = 0,0001) höher. Mittels einer multivariablen Analyse wurde der Einfluss auf die Kaiserschnitt-Rate zwar nicht bestätigt, es konnte jedoch gezeigt werden, dass der PROM den stärksten Einfluss auf das Einleitung-Geburt-Intervall hat (p < 0,0001). Schlussfolgerung Das Vorliegen eines vorzeitigen Blasensprungs beeinflusst bei einer Geburtseinleitung signifikant verschiedene Zielparameter, insbesondere das Einleitung-Geburt-Intervall.

Keywords: cesarean section; induction of labor; misoprostol; premature rupture of membranes.