[Epidemiology, etiology and treatment of patients with psychosis and co-morbid substance use disorder]

Ther Umsch. 2018 Jun;75(1):37-43. doi: 10.1024/0040-5930/a000964.
[Article in German]

Abstract

Epidemiology, etiology and treatment of patients with psychosis and co-morbid substance use disorder Abstract. More than 25 years ago, when the research on the efficacy of treatments for patients with a comorbidity of psychosis and substance use disorder has been systematically started, some authors described the treatment of these patients as a "mission impossible". Approximately half of all individuals with schizophrenia develop substance use disorders in the course of their life; about one third of them a comorbid alcohol use disorder and about one quarter a comorbid substance use disorder with other addictive substances. There is no universally valid aetiology model to explain the relationship between psychosis and addiction. Contrary to expectations, the self-medication model was not empirically confirmed, while the psychological affect regulation model, the vulnerability-stress model of a specific sensitivity to addictive substances given a predisposition of psychosis, or the neurobiological common factor model of a dysfunction of dopamine regulation in the mesocorticolimbic reward system that predispose to primary substance use disorder found some empirical support. Research on the psychosocial-psychotherapeutic and pharmacological treatment of patients with psychosis and addiction are so heterogeneous in terms of characteristics of patients, disorders, treatments, settings and outcomes that hardly two comparable studies can be found. Thus, it is hardly possible to make scientifically based statements on the efficacy and effectiveness of therapies. Integrative treatment programs are promising, which combine psycho- and pharmacotherapeutic interventions for the treatment of psychotic and substance use disorders in a coherent manner and which can be flexibly adapted to the individual patient's needs. Such treatments are carried out at the same time, in the same setting and by the same treatment providers and practioners. Successful integrative treatment programs usually include motivational interventions, cognitive-behavioral interventions specific to schizophrenia and addiction, interventions that may reduce the substance use such as relapse prevention, contingency management and / or family interventions. These interventions are best combined with second-generation antipsychotics, if necessary with medication to reduce substance use. Although no "mission impossible" treating patients with psychosis and addiction remains a complex challenge for research and practice.

Zusammenfassung. Als vor über 25 Jahren systematisch mit der wissenschaftlichen Untersuchung der Wirksamkeit von Behandlungen für Patienten mit einer Komorbidität von Psychose und Sucht begonnen wurde, bezeichneten einzelne Autoren deren Therapie als eine «mission impossible». Rund die Hälfte aller Personen mit einer Psychose aus dem schizophrenen Formenkreis entwickeln im Laufe ihres Lebens eine Substanzkonsumstörung, davon etwa ein Drittel eine komorbide Alkoholkonsumstörung und etwa ein Viertel eine komorbide Substanzkonsumstörung mit anderen Suchtmitteln. Es gibt kein allgemein gültiges Ätiologiemodell zur Erklärung über den Zusammenhang zwischen Psychose und Sucht. Erwartungswidrig fand das Selbstmedikationsmodell empirisch kaum Bestätigung, während das psychologische Affektregulationsmodell, das Vulnerabilitäts-Stress-Modell einer spezifischen Sensitivität auf Suchtmittel bei Prädisposition einer Psychose oder das neurobiologische Gemeinsame-Faktoren-Modell einer Dysfunktion des Dopaminhaushalts im mesocorticolimbischen Belohnungssystem, die primär zur Abhängigkeitserkrankung prädisponiert, empirische Unterstützung finden. Die Studien zur psychosozial-psychotherapeutischen und pharmakologischen Behandlung von Patienten mit Psychose und Sucht sind in den Patienten-, Störungs-, Behandlungs-, Settings- und Ergebnisvariablen derart heterogen, dass kaum zwei vergleichbare Untersuchungen zu finden sind, um wissenschaftlich gesicherte Aussagen zur Wirksamkeit verschiedener Therapien machen zu können. Erfolgversprechend scheinen sogenannte integrative Behandlungsprogramme zu sein, die psycho- und pharmakotherapeutische Interventionen zur Behandlung der psychotischen Erkrankung und der Substanzkonsumstörung kohärent zusammenfügen und flexibel auf die individuellen Patientenbedürfnisse abgestimmt werden können. In der Regel werden diese Interventionen zur selben Zeit, im selben Setting und durch dieselben Therapeuten durchgeführt. Erfolgreiche integrative Behandlungsprogramme enthalten meist motivationsfördernde Interventionen, störungsspezifische kognitiv-verhaltenstherapeutische Interventionen, Suchtmittelkonsum reduzierende Interventionen wie Rückfallprävention oder Kontingenzmanagement und / oder Familieninterventionen. Sie kombinieren diese Therapieverfahren am besten mit Antipsychotika zweiter Generation, gegebenenfalls mit einer Medikation zur Verringerung des Suchtmittelkonsums. Wenn auch keine «mission impossible» so bleibt die Behandlung von Patienten mit Psychose und Sucht eine komplexe Herausforderung für Forschung und Klinik.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Alcoholism / epidemiology*
  • Alcoholism / physiopathology
  • Alcoholism / rehabilitation*
  • Brain / drug effects
  • Brain / physiopathology
  • Combined Modality Therapy
  • Comorbidity
  • Cross-Sectional Studies
  • Dopamine / physiology
  • Humans
  • Interdisciplinary Communication
  • Intersectoral Collaboration
  • Outcome and Process Assessment, Health Care
  • Psychotic Disorders / epidemiology*
  • Psychotic Disorders / physiopathology
  • Psychotic Disorders / rehabilitation*
  • Risk Factors
  • Schizophrenia / epidemiology*
  • Schizophrenia / physiopathology
  • Schizophrenia / rehabilitation*
  • Substance-Related Disorders / epidemiology*
  • Substance-Related Disorders / physiopathology
  • Substance-Related Disorders / rehabilitation*

Substances

  • Dopamine