Incidence of second primary cancers after radiotherapy combined with platinum and/or cetuximab in head and neck cancer patients

Strahlenther Onkol. 2019 Jun;195(6):468-474. doi: 10.1007/s00066-018-1400-5. Epub 2018 Nov 21.

Abstract

Purpose: The second primary cancer (SPC) incidence after treatment with platinum-based chemotherapy and cetuximab in combination with radiotherapy has not been previously reported. Our aim was to compare SPC risk following radiotherapy in combination with these agents for the treatment of head and neck squamous cell carcinoma (HNSCC).

Methods: The charts of 296 cases treated for loco-regionally advanced HNSCC between 2009 and 2015 were retrospectively reviewed for patient, tumor, and procedural characteristics. All patients were planned to undergo radiotherapy either with platinum compounds (group: Platinum) or monoclonal antibody cetuximab (group: Cetuximab). A third group of patients switched from platinum compounds to cetuximab due to toxicity (group: Switch). Treatment groups were evaluated for the incidence of SPC with log-rank test. Possible confounders were investigated with multivariate Cox's proportional hazards model. All tests were two-sided, and a p < 0.05 was set to indicate statistical significance.

Results: Median follow-up was 36 months. Platinum, Cetuximab, and Switch groups consisted of 158, 101, and 37 patients, respectively. Three-year overall survival in the whole cohort was 70%. The rate of SPC was comparable between Platinum (9.2%) and Cetuximab (11.5%) groups (p = 0.98), whereas the patients in the Switch group were exposed to a significantly higher incidence of SPC (23.3%) in 3 years (p = 0.01). The multivariate model indicated Switch to be the only variable correlating with an increased risk for SPC.

Conclusions: The Switch strategy may expose the patients to an increased risk of developing SPC. The use of switch should be advocated with caution until robust pre-clinical and clinical data are available.

Zusammenfassung: ZIELSETZUNG: Über die Inzidenz von metachronen Zweitkarzinomen („second primary cancer“, SPC) nach platinbasierter Chemotherapie und Cetuximab in Kombination mit einer Radiotherapie ist bisher nichts bekannt. Ziel war es, das SPC-Risiko bei Patienten mit Plattenepithelkarzinomen des Kopf-Hals-Bereichs (HNSCC) nach durchgeführter kombinierter Radiotherapie mit den genannten Substanzen zu evaluieren.

Methoden: Zwischen 2009 und 2015 wurden 296 Patienten aufgrund eines lokoregionär fortgeschrittenen HNSCC behandelt und bezüglich patienten-, tumor- und therapieassoziierten Charakteristika retrospektiv analysiert. Alle Patienten wurden entweder für eine Radiotherapie mit platinbasierter Chemotherapie (Platin-Gruppe) oder Antikörpertherapie mit Cetuximab (Cetuximab-Gruppe) eingeplant. Die dritte Gruppe bestand aus Patienten, die aufgrund einer Platinunverträglichkeit einen Substanzwechsel auf Cetuximab vollzogen (Switch-Gruppe). Die Inzidenz des SPC wurde mit dem Log-rank-Test errechnet. Mögliche Confounder wurden durch das multivariate Cox-Regressionsmodell (Cox’s proportional hazards model) detektiert. Alle Tests erfolgten zweiseitig; ein p-Wert <0,05 galt als statistisch signifikant.

Ergebnisse: Die mediane Nachbeobachtungszeit betrug 36 Monate. In der Platin-Gruppe waren 158, in der Cetuximab-Gruppe 101 und in der Switch-Gruppe 37 Patienten. Die 3‑Jahres-Gesamtüberlebensrate der gesamten Kohorte war 70%. Die SPC-Raten waren zwischen der Platin- (9,2 %) und Cetuximab-Gruppe (11,5 %) vergleichbar (p = 0,98). In der Switch-Gruppe ließ sich hingegen nach 3 Jahren eine signifikant höhere Inzidenz (p = 0,01) von SPC (23,3 %) nachweisen. Im multivariaten Modell korrelierte ein Substanzwechsel als einzige Variable mit einem erhöhten SPC-Risiko.

Schlussfolgerung: Der Substanzwechsel von einer platinbasierten Substanz auf Cetuximab könnte für Patienten ein erhöhtes Risiko für eine SPC-Entwicklung darstellen. Ein Substanzwechsel sollte aufgrund fehlender, robuster präklinischer und klinischer Daten vorsichtig ausgeübt werden.

Keywords: Anti-epidermal growth factor receptor; Carboplatin; Cisplatin; Radiation; Secondary malignancies; Squamous cell carcinoma.

MeSH terms

  • Aged
  • Antineoplastic Agents / administration & dosage
  • Antineoplastic Agents / adverse effects*
  • Carboplatin / administration & dosage
  • Carboplatin / adverse effects
  • Carcinoma, Squamous Cell / mortality
  • Carcinoma, Squamous Cell / therapy*
  • Cetuximab / administration & dosage
  • Cetuximab / adverse effects
  • Chemoradiotherapy / adverse effects*
  • Cisplatin / administration & dosage
  • Cisplatin / adverse effects
  • Female
  • Follow-Up Studies
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Neoplasms, Radiation-Induced / etiology*
  • Neoplasms, Radiation-Induced / mortality
  • Neoplasms, Second Primary / etiology*
  • Neoplasms, Second Primary / mortality
  • Otorhinolaryngologic Neoplasms / mortality
  • Otorhinolaryngologic Neoplasms / therapy*
  • Retrospective Studies
  • Survival Rate

Substances

  • Antineoplastic Agents
  • Carboplatin
  • Cetuximab
  • Cisplatin