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Review
. 2018 Nov;107(24):1309-1315.
doi: 10.1024/1661-8157/a003132.

[CME: Paraneoplastic Endocrine Syndromes]

[Article in German]
Affiliations
Review

[CME: Paraneoplastic Endocrine Syndromes]

[Article in German]
Christoph Henzen. Praxis (Bern 1994). .

Abstract

CME: Paraneoplastic Endocrine Syndromes Abstract. Paraneoplastic endocrine syndromes are caused by ectopic hormone production by malignant tumor cells. Knowledge of paraneoplastic endocrine syndromes may allow a timely diagnosis of the underlying cancer at a treatable stage and, on the other hand, appropriate treatment of the endocrine manifestations reduces morbidity and mortality of the affected patients. The most common endocrine syndromes are paraneoplastic hypercalcaemia, caused by the secretion of PTHrP, and hyponatremia, caused by the inadequate secretion of ADH. Although there may be clinical symptoms like fatigue, nausea/vomiting and renal insufficiency for hypercalcaemia and gait disturbances and mental alterations for hyponatremia, the diagnosis must be confirmed by laboratory testing and prompt the search for associated tumors.

Zusammenfassung. Maligne Tumoren können durch eine paraneoplastische Hormonsekretion endokrine Krankheitsbilder verursachen, die sehr ähnlich sind den eigentlichen endokrinen Tumorerkrankungen. Die Kenntnis der paraneoplastischen endokrinen Syndrome erlaubt eine frühe Diagnose der malignen Grunderkrankung, und die gezielte endokrine Therapie reduziert Morbidität und Mortalität der betroffenen Patienten. Die häufigsten endokrinen Paraneoplasien sind die Hyperkalzämie, humoral bedingt durch die Sekretion von PTHrP durch Tumorzellen (vor allem solide Tumoren wie Bronchus- und Mammakarzinom), und die Hyponatriämie, verursacht durch eine inadäquate ADH-Sekretion (typischerweise durch das kleinzellige Bronchuskarzinom). Beide Tumorsyndrome können sich klinisch manifestieren und müssen differenzialdiagnostisch beim laborchemischen Befund einer Hyperkalzämie bzw. einer Hyponatriämie in Betracht gezogen und je nach Ausmass therapiert werden.

Keywords: Hyperkalzämie; Hyponatriämie; PTHrP; Paraneoplasia; Paraneoplasie; SIADH; hypercalcaemia; hyponatremia.

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