Management of Anterior Chamber Dislocation of a Dexamethasone Implant

Klin Monbl Augenheilkd. 2019 Apr;236(4):412-414. doi: 10.1055/a-0808-1847. Epub 2019 Jan 7.

Abstract

Purpose: To characterise the surgical removal technique of a dislocated dexamethasone implant in the anterior chamber and to gauge its success by analysing corneal transparency and subsequent visual acuity recovery in the postoperative phase.

Methods: Description of a patient who presented with an anterior chamber dexamethasone implant migration through an inferior iridotomy performed previously for a silicone oil fill in aphakia. Visual acuity had dropped to counting fingers due to marked corneal oedema.

Results: The implant was removed using a 23-g needle aligned with the axis of the implant through a paracentesis. After the clinical follow-up at 2 months, best-corrected visual acuity had returned to 0.2, which remained stable at the last follow-up at 14 months with an intraocular pressure of 10 mmHg. The corneal oedema resolved completely.

Conclusion: This novel surgical management of a dexamethasone implant dislocation into the anterior chamber was successful and resulted in no long-term corneal damage when the implant was removed without delay. A repeated Ozurdex injection in patients with previous inferior iridotomy may require prior suturing of the iridotomy.

Zielsetzung: Charakterisierung einer chirurgischen Technik, um ein disloziertes Ozurdex-Implantat aus der Vorderkammer zu entfernen und den Erfolg mit der Analyse der Hornhauttransparenz und Sehverbesserung zu dokumentieren.

Methoden: Beschreibung eines Patienten mit einem durch eine basale Iridotomie in die Vorderkammer luxierten Dexamethason-Implantat. Aufgrund eines ausgedehnten Hornhautödems betrug die Sehschärfe Fingerzählen.

Resultate: Das Implantat wurde mittels einer 23-g-Nadel, welche nach der Achse des Implantats ausgerichtet war, durch eine Parazentese aspiriert. Nach einer klinischen Nachkontrollzeit von 2 Monaten betrug die Sehschärfe wiederum 0,2, die während 14 Monaten Nachkontrolle stabil blieb. Das Hornhautödem verschwand.

Schlussfolgerung: Diese neuartige chirurgische Technik erlaubt die einfache Entfernung eines in die Vorderkammer luxierten Dexamethason-Implantats ohne langfristige Hornhautkomplikationen. Bei Patienten mit inferiorer Iridotomie und wiederholter Dexamethason-Implantat-Injektion muss ein Nahtverschluss der Iridotomie diskutiert werden.

MeSH terms

  • Anterior Chamber*
  • Dexamethasone* / adverse effects
  • Drug Implants* / adverse effects
  • Foreign-Body Migration* / therapy
  • Humans
  • Macular Edema

Substances

  • Drug Implants
  • Dexamethasone