Power Point Therapy: An Effective and Simple Treatment for Subacute Back Pain - A Randomized Controlled Trial

Complement Med Res. 2019;26(2):80-92. doi: 10.1159/000494458. Epub 2019 Mar 20.

Abstract

Objective: Subacute low back pain is a frequent problem with the danger of chronification. Conventional treatment options are not always effective. Power Point therapy (PPT) is a novel approach that uses reflexological insights and can be easily applied by practitioners and patients.

Methods: Randomized, active controlled study comparing 10 units of PPT of 10 min each, with 10 units of standard physiotherapy of 30 min each. Outcomes were functional scores (Roland Morris Disability, Oswestry, McGill Pain Questionnaire, Linton-Halldén - primary outcome) and health-related quality of life (SF-36), as well as blinded assessments by clinicians (secondary outcome).

Results: Eighty patients consented and were randomized, 41 to PPT, 39 to physiotherapy. Measurements were taken at baseline, after the first and after the last treatment (approximately 5 weeks after enrolment). Multivariate linear models of covariance showed significant effects of time and group (p < 0.001) and for the quality of life variables also a significant interaction of time by group (p < 0.001). Clinician-documented variables showed significant differences at follow-up (p = 0.05 to p < 0.0001).

Discussion: Both physiotherapy and PPT improve subacute low back pain significantly. PPT is likely more effective and should be studied further.

Hintergrund: Subakute Rückenschmerzen sind häufig und werden oft chronisch. Konventionelle Behandlungen sind nicht immer erfolgreich. Power Point Therapie (PPT) ist eine neue Therapieform, die auf Einsichten der Reflexzonentherapie beruht und durch Behandler und Patienten leicht anwendbar ist. Methode: Randomi­sierte, klinische, pragmatische Studie, in der 10 Einheiten PPT mit je 10 Min Dauer mit 10 Einheiten leitlinienbasier­ter Physiotherapie mit je 30 Minuten Dauer verglichen wurden. Zielkrietieren waren die Funktion (Roland Morris Disability, Oswestry, McGill Pain, Linton-Halldén/Orebrö als Hauptkriterien) und die gesundheitsbezogene Lebensqualität (SF-36) und verblindet erfasste klinische Masse (Nebenkriterien). Ergebnisse: 80 Patienten gaben ihr Einverständnis und wurden randomisiert, 41 zu PPT, 39 zu Physiotherapie. Gemessen wurde bei Einschluss, nach der ersten und nach der letzten Behandlung (etwa 5 Wochen nach Beginn der Behandlung). Multivariate li­neare Modelle mit Eingangswert als Kovariate zeigten signifikante Effekte der Zeit und der Gruppe (p < 0.001) und für die Lebensqualität auch eine signifikante Interaktion zwischen Zeit und Gruppe (p < 0.001). Die verblin­deten klinischen Ratings zeigten signifikante Unterschiede zum Behandlungsende (p = 0.05 bis p < 0.0001). Diskussion: Sowohl Physiotherapie als auch PPT verbessern Patienten mit subakuten Rückenschmerzen deutlich. PPT ist dabei erfolgreicher und sollte weiter untersucht werden.

Keywords: Acupressure; Noninvasive treatment; Physiotherapy; Reflexology; Subacute low back pain.

Publication types

  • Randomized Controlled Trial

MeSH terms

  • Adult
  • Back Pain / therapy*
  • Female
  • Humans
  • Linear Models
  • Male
  • Middle Aged
  • Physical Therapy Modalities*
  • Reflexotherapy*
  • Treatment Outcome