Axial spondylarthritis (axSpA) is a chronic inflammatory disease of the spine that can be associated with loss of physical function, mobility and upright postural impairment. Established tools for the assessment of function that are largely based on subjective perception are semiquantitatively recorded by standardized questionnaires (Bath ankylosing spondylitis functional index, BASFI), while measurement of spinal mobility of patients with axSpA is based on physical examination of various movement regions particularly the axial skeleton (Bath ankylosing spondylitis metrology index, BASMI). Recently, a performance test has been added to assess the range of motion and speed of certain tasks (AS performance-based improved test, ASPI); however, since these tests have limited reliability and reproducibility, more objective tests would be desirable. In this study the spinal mobility of patients with axSpA was quantified using the Epionics SPINE device (ES) and data were evaluated using the outcome measures in rheumatology (OMERACT) criteria. The ES automatically measures various patterns of spinal movements using electronic sensors, which also assess the range and speed of carrying out movements. Patients with back pain from other causes and persons without back pain served as controls. The measurement results obtained with ES differed between the groups and correlated with BASMI values (r = 0.53-0.82, all p = <0.03). Patients with radiographically detectable axSpA had more limited and slower mobility than those with non-radiographically detectable axSpA. Overall, the results presented here suggest that ES measurements represent a valid and objective measurement procedure of spinal mobility for axSpA patients.
Die axiale Spondyloarthritis (axSpA) ist eine chronisch entzündliche Erkrankung der Wirbelsäule, die langfristig mit einem Verlust körperlicher Funktionen, der Beweglichkeit und der aufrechten Haltung einhergehen kann. Bisher gängige Methoden zur Messung der Beweglichkeit basieren zum einen auf subjektiver Patientenwahrnehmung, wobei verschiedene Funktionen durch standardisierte Fragebögen (BASFI) semiquantitativ erfasst werden, und zum anderen werden im Rahmen einer körperlichen Untersuchung verschiedene Bewegungsbereiche v. a. des Achsenskeletts vermessen (BASMI). Vor Kurzem kam der erste Test hinzu, mit dem die Durchführung und Geschwindigkeit bestimmter Aufgaben erfasst werden kann (ASPI). Da diese Tests nur begrenzt verlässlich und reproduzierbar sind, wäre ein objektiverer Test wünschenswert. In der hier berichteten Studie wurde die Mobilität der Wirbelsäule (WS) von Patienten mit axSpA mit dem Epionics SPINE-Gerät (ES) quantitativ untersucht und anhand der OMERACT(outcome measures in rheumatology)-Kriterien evaluiert. Das Gerät misst verschiedene Bewegungsmuster der Wirbelsäule anhand elektronischer Sensoren automatisiert, das schließt die Geschwindigkeit der Bewegungsdurchführung ein. Als Kontrollen dienten Patienten mit Rückenschmerzen anderer Genese und Menschen ohne Rückenschmerzen. Die mit ES erhobenen Messungen unterschieden sich zwischen den Gruppen und korrelierten mit den BASMI-Werten (r =0,53–0,82, alle p = <0,03). Röntgenologische axSpA-Patienten hatten zudem eine eingeschränktere und langsamere Beweglichkeit als die mit nr-axSpA. Insgesamt sprechen die Ergebnisse dieser Arbeit dafür, dass Messungen mit dem ES ein valides und objektives Messverfahren der Wirbelsäulenbeweglichkeit für axSpA-Patienten darstellen.
Keywords: Axial spondylarthritis; BASMI; Epionics SPINE; Spinal measurements; Spinal mobility.