Background: Despite introduction of new chemotherapeutic agents, outcomes of patients with metastatic pancreatic cancer are still poor. Metabolically supported chemotherapy (MSCT) is a novel approach targeting dysregulated energy mechanism of the tumor cell.
Objectives: This study aimed to examine the efficacy of metabolically supported administration of chemotherapy combined with ketogenic diet, hyperthermia, and hyperbaric oxygen therapy (HBOT) in patients with metastatic pancreatic cancer.
Method: This retrospective observational study included 25 patients with metastatic pancreatic ductal carcinoma (stage IV) who received MSCT (either gemcitabine-based or FOLFIRINOX regimen administered concomitantly with induced hypoglycemia) plus ketogenic diet, hyperthermia, and HBOT combination. Survival outcomes were evaluated.
Results: During the mean follow-up duration of 25.4 ± 19.3 months, median overall survival and median progression-free survival were 15.8 months (95% CI, 10.5-21.1) and 12.9 months (95% CI, 11.2-14.6), respectively. Age and gender did not have any effect on overall survival (p > 0.05 for all).
Conclusions: MSCT administered together with ketogenic diet, hyperthermia, and HBOT appears to be a viable option with the potential to improve survival outcomes in patients diagnosed with metastatic pancreatic cancer. Further research, particularly with larger comparative clinical trials, is warranted.
Hintergrund: Trotz der Einführung neuer Chemotherapeutika sind die Verlaufsaussichten von Patienten mit metastasierendem Pankreaskarzinom weiterhin ungünstig. Die metabolisch unterstützte Chemotherapie (metabolically supported chemotherapy, MSCT) ist ein neuartiger Ansatz, der auf den entgleisten Energiehaushalt der Tumorzelle abzielt. Ziele: Ziel dieser Studie war die Untersuchung der Wirksamkeit einer MSCT in Kombination mit ketogener Ernährung, Hyperthermie und hyperbarer Sauerstofftherapie (HBOT) bei Patienten mit metastasierendem Pankreaskarzinom. Methoden: In dieser retrospektiven Beobachtungsstudie betrachteten wir 25 Patienten mit metastasierendem duktalem Pankreaskarzinom (Stadium IV), die mit einer Kombination aus MSCT (Gemcitabin-haltiges oder FOLFIRINOX-Schema, verabreicht unter induzierter Hypoglykämie) mit ketogener Ernährung, Hyperthermie und HBOT behandelt wurden. Verschiedene Überlebenskennzahlen wurden ausgewertet. Ergebnisse: Während eines mittleren Nachbeobachtungszeitraums von 25,4 ± 19,3 Monaten betrug das mediane Gesamtüberleben 15,8 Monate (95%-KI: 10,5–21,1) und das mediane progressionsfreie Überleben 12,9 Monate (95%-KI: 11,2–14,6). Alter und Geschlecht hatten keinen Einfluss auf das Gesamtüberleben (p > 0,05 für alle). Schlussfolgerungen: MSCT in Kombination mit ketogener Ernährung, Hyperthermie und HBOT scheint bei Patienten mit metastasierendem Pankreaskarzinom eine praktikable Behandlungsoption mit Potenzial zur Verbesserung von Überlebens-Outcomes zu sein. Weitere Forschung hierzu ist gerechtfertigt, insbesondere in Form größerer vergleichender klinischer Studien.
Keywords: Hyperbaric oxygen therapy; Hyperthermia; Ketogenic diet; Metabolically supported chemotherapy; Metastatic disease; Pancreatic ductal carcinoma.
© 2019 The Author(s) Published by S. Karger AG, Basel.