[Clinical significance of determination of DFS70 antibodies to rule out connective tissue diseases]

Z Rheumatol. 2020 Oct;79(8):749-754. doi: 10.1007/s00393-019-00741-x.
[Article in German]

Abstract

Background: Connective tissue diseases (CTD) are autoimmune diseases highly associated with the presence of antinuclear antibodies (ANA). Since ANA and musculoskeletal symptoms are not uncommon in the general population, differential diagnostic challenges frequently occur for the treating physician. Dense fine speckled antibodies (DFS70) were recently discovered but their presence appeared to be rare in CTD.

Methods: In this cross-sectional study a total of 270 patients treated in the Rheumatism Center of the Ruhr Area (Rheumazentrum Ruhrgebiet) were preferentially included, when they were ANA+ (≥1:80). Other autoantibodies and DFS70 antibodies were also investigated. The diagnosis of CTD was confirmed by rheumatologists. The sensitivity, specificity and the positive predictive value of DFS70 antibodies were differentially evaluated for various ANA titers.

Results: In 91 (33.7%) of the ANA+ patients (33.7%) the diagnosis of CTD was confirmed and in 84 (92.3%) the ANA titer was ≥1:160. The DFS70 antibodies were detected in 17 out of 130 ANA+ patients without CTD (13.1%) versus 2 ANA+ patients (2.2%) with CTD (p = 0.027). None of the patients with ANA 1:80 had DFS70 antibodies. The specificity of DFS70 antibodies to detect the absence of CTD was 97.6%, the sensitivity was 13.1% and the positive predictive value was 89.5%. There was almost no effect of the strength of the different ANA titers.

Conclusion: It was found that DFS70 antibodies are rarely present in ANA+ patients with CTD but the diagnosis of CTD cannot be reliably ruled out solely by the presence of DFS70 antibodies; however, the high specificity of DFS70 antibodies can be of clinical importance in unclear situations and in cases of anxious patients.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Antinukleäre Antikörper (ANA) sind häufig bei Kollagenosen, können aber auch in der Normalbevölkerung vorkommen, daher kommt es bei ANA+-Patienten mit muskuloskeletalen Symptomen gehäuft zu differenzialdiagnostischen Problemen. Die relativ neuen Anti-dense fine speckled-Antikörper (DFS70-AK) werden bei Kollagenosen möglicherweise nur selten nachgewiesen.

Methoden: In diese Querschnittstudie wurden insgesamt 270 Patienten, die im Rheumazentrum Ruhrgebiet behandelt wurden, bevorzugt eingeschlossen, wenn sie ANA+ (≥1:80) waren. Andere Autoantikörper und DFS70-AK wurden ebenfalls untersucht. Die Diagnose einer Kollagenose wurde fachärztlich gestellt. Sensitivität, Spezifität und der positive prädiktive Wert der DFS70-AK wurden für verschiedene ANA-Titer differenziert ermittelt.

Ergebnis: Eine Kollagenose wurde bei 91 ANA+-Patienten diagnostiziert (33,7 %), wobei bei 84 ein Titer ≥1:160 vorlag (92,3 %). DFS70-AK wurden bei 17 von 130 ANA+-Patienten ohne Kollagenose (13,1 %) vs. 2 ANA+-Patienten mit Kollagenose (2,2 %) nachgewiesen (p = 0,027). Kein Patient mit ANA 1:80 hatte DFS70-AK. Im Hinblick auf das Nicht-Vorhandensein einer Kollagenose zeigten die DFS70-AK 97,6 % Spezifität, 13,1 % Sensitivität und einen positiven prädiktiven Wert von 89,5 %, die Höhe des ANA-Titers hatte hierauf keinen Einfluss.

Diskussion: DFS70-AK kommen bei ANA+-Patienten mit Kollagenose nur selten vor, eine solche ist jedoch durch das Vorhandensein von DFS70-AK auch nicht ganz sicher auszuschließen. Die hohe Spezifität der DFS70-AK kann aber z. B. in unklaren Situationen und bei ängstlichen Patienten durchaus von klinischer Bedeutung sein.

Keywords: Antinuclear antibodies; Connective tissue disease; DFS70 antibodies; Dense fine speckled antibodies; Immunofluorescence.

MeSH terms

  • Adaptor Proteins, Signal Transducing
  • Antibodies, Antinuclear / blood*
  • Autoimmune Diseases* / diagnosis
  • Connective Tissue Diseases* / diagnosis
  • Cross-Sectional Studies
  • Humans
  • Transcription Factors

Substances

  • Adaptor Proteins, Signal Transducing
  • Antibodies, Antinuclear
  • Transcription Factors