[Chronic lymphocytic leukemia]

Internist (Berl). 2020 Mar;61(3):277-287. doi: 10.1007/s00108-019-00733-8.
[Article in German]

Abstract

Chronic lymphocytic leukemia (CLL) is one of the most common hematological neoplasms and is the most common leukemia in western industrial nations. According to the World Health Organization classification, CLL is an indolent B‑cell non-Hodgkin's lymphoma (NHL). Diagnosis requires an increase of B‑lymphocytes to more than 5.0 G/l as well as detection of CD5- and CD19-positive B‑lymphocytes. Symptoms can be B symptoms, fatigue or frequent infections. Therapy is only required if there are pronounced symptoms or changes in the blood count, such as a relevant drop in hemoglobin and/or platelets. The prognosis strongly depends on the individual molecular and cytogenetic risk factors. For a long time, the first-line treatment was characterized by chemotherapy in combination with CD20 antibodies. In recent years, the approval of new targeted drugs has changed the treatment landscape significantly and has led to a shift towards chemotherapy-free regimens.

Die chronische lymphatische Leukämie (CLL) zählt zu den häufigsten hämatologischen Neoplasien und ist die häufigste Leukämie in den westlichen Industrienationen. Nach Klassifikation der Weltgesundheitsorganisation wird die CLL zu den indolenten B‑Zell-Non-Hodgkin-Lymphomen gezählt. Für die Diagnose sind ein Anstieg der B‑Lymphozyten auf >5000/µl sowie der Nachweis von CD5- und CD19-positiven B‑Lymphozyten erforderlich. Symptome können B‑Symptome, Fatigue oder gehäufte Infektionen sein. Eine Therapie ist erst bei ausgeprägten Symptomen oder Blutbildveränderungen wie einem relevanten Abfall von Hämoglobin und/oder Thrombozyten erforderlich. Die Prognose hängt stark von den individuellen molekular- und zytogenetischen Risikofaktoren ab. Lange war die Erstlinientherapie durch Chemotherapien in Kombination mit CD20-Antikörpern geprägt; zuletzt haben neue zielgerichtete Wirkstoffe die Therapielandschaft jedoch stark verändert, zunehmend hin zu chemotherapiefreien Regimen.

Keywords: Chemoimmunotherapy; Ibrutinib; Molecular targeted therapy; Prognostic factors; Venetoclax.

MeSH terms

  • Adenine / analogs & derivatives
  • Antineoplastic Agents / therapeutic use*
  • Bridged Bicyclo Compounds, Heterocyclic / therapeutic use
  • Humans
  • Immunotherapy*
  • Leukemia, Lymphocytic, Chronic, B-Cell / pathology
  • Leukemia, Lymphocytic, Chronic, B-Cell / therapy*
  • Molecular Targeted Therapy*
  • Piperidines
  • Prognosis
  • Pyrazoles / therapeutic use
  • Pyrimidines / therapeutic use
  • Risk Factors
  • Sulfonamides / therapeutic use

Substances

  • Antineoplastic Agents
  • Bridged Bicyclo Compounds, Heterocyclic
  • Piperidines
  • Pyrazoles
  • Pyrimidines
  • Sulfonamides
  • ibrutinib
  • Adenine
  • venetoclax