[Treatment mapping of lower urinary tract symptoms due to benign prostatic hyperplasia-an analysis of the Governing Body of German Prostate Centers]

Urologe A. 2020 Sep;59(9):1082-1091. doi: 10.1007/s00120-020-01192-y.
[Article in German]

Abstract

Background: Due to the high incidence and demographic development, there is an urgent need for healthcare research data on lower urinary tract symptoms due to benign prostatic hyperplasia (LTUS/BPH). Since 2005 the Governing Body of German Prostate Centers (DVPZ) has been collecting data from 22 prostate centers in order to determine the quality and type of cross-sectoral care in particular for LUTS/BPH patients.

Objectives: Presentation of the DVPZ database in general, as well as an investigation of treatment patterns for medical and instrumental therapies.

Materials and methods: The analysis is based on UroCloud data sets from 30 November 2017. In the UroCloud data on diagnostics, therapy and course of disease are recorded in a web-based manner.

Results: A total of 29,555 therapies were documented for 18,299 patients (1.6/patient), divided into 48.5% instrumental, 29.2% medical treatment, and 18.0% "wait and see" (in 4.3% no assignment was possible). Patients treated with an instrumental therapy were oldest (median: 72 years, interquartile range: 66-77), had the largest prostate volumes (50 ml, 35-75 ml), and were mostly bothered by symptoms (International Prostate Symptom Score = 19/4). The majority of patients under medical treatment received alphablockers (56%); phytotherapeutics were used least frequently (3%). Instrumental therapies are dominated by transurethral resection (TUR) of the prostate (60.0%), open prostatectomy (9.4%) and laser therapy (5.0%), with laser therapy having the shortest hospital stay (5 days) and the lowest transfusion and re-intervention rates (1.0% and 4.6%, respectively).

Conclusions: The DVPZ certificate covers the complete spectrum of cross-sectoral care for LUTS/BPH patients and documents the use of the various therapies as well as their application and effectiveness in the daily routine setting.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Aufgrund der hohen Inzidenz und der demografischen Entwicklung besteht großer Bedarf an Versorgungsdaten zum benignen Prostatasyndrom (BPS). Der Dachverband der Prostatazentren Deutschlands e. V. (DVPZ) erhebt seit 2005 strukturiert Daten in derzeit 22 Prostatazentren, um Qualität und Art der sektorübergreifenden Versorgung u. a. von BPS-Patienten abzubilden.

Ziel der arbeit: Dieser Artikel stellt die Datenerhebung in den Prostatazentren des DVPZ i. Allg. dar und untersucht die verschiedenen Behandlungsmuster medikamentöser und instrumenteller Therapien.

Material und methoden: Die Analyse basiert auf UroCloud-Datensätzen vom 30.11.2017. Diese bildet webbasiert chronologische Krankheitsverläufe und Qualitätsparameter ab.

Ergebnisse: Von 18.299 Patienten wurden insgesamt 29.555 Therapien dokumentiert (1,6/Patient). Diese verteilen sich auf 48,5 % instrumentelle, 29,2 % medikamentöse und 18,0 % Wait-and-see-Verfahren (4,3 % keine Zuordnung). Instrumentell behandelte Patienten waren am ältesten (im Median: 72, IQR: 66–77 Jahre), hatten die größten Prostatavolumina (50; 35–75 ml) bzw. die ausgeprägtesten Symptome (IPSS = 19/4). Die Mehrheit der medikamentös behandelten Patienten erhielt Alpha-Blocker (56 %), am seltensten wurden Phytotherapeutika eingesetzt (3 %). Bei den instrumentellen Therapien dominieren TUR-Prostata (60,0 %), offene Adenomenukleation (9,4 %) und Lasertherapie (LT, 5,0 %), wobei LT durch den kürzesten stationären Aufenthalt (5 Tage) sowie die niedrigsten Transfusions- und Reinterventionsraten (1,0 bzw. 4,6 %) gekennzeichnet war.

Diskussion: Das DVPZ-Zertifikat bildet die gesamte Bandbreite der sektorübergreifenden Versorgung von BPS-Patienten ab und dokumentiert den Einsatz der verschiedenen Therapien sowie deren Anwendungs- und Wirksamkeitsunterschiede in der Versorgungsrealität.

Keywords: Benign prostate syndrome; Certification; Healthcare research; Quality management; URO-Cert.

MeSH terms

  • Adrenergic alpha-Antagonists / therapeutic use*
  • Aged
  • Combined Modality Therapy
  • Germany
  • Humans
  • Incidence
  • Laser Therapy*
  • Lower Urinary Tract Symptoms / etiology
  • Lower Urinary Tract Symptoms / therapy*
  • Male
  • Prostatectomy
  • Prostatic Hyperplasia / complications*
  • Prostatic Hyperplasia / therapy
  • Transurethral Resection of Prostate*
  • Treatment Outcome

Substances

  • Adrenergic alpha-Antagonists