[Acute Eosinophilic Pneumonia (AEP) after Hookah Smoking]

Pneumologie. 2020 Apr;74(4):230-233. doi: 10.1055/a-1115-6554. Epub 2020 Apr 9.
[Article in German]

Abstract

A 27-year-old, previously physically healthy man presented to an emergency department with an acute onset of thoracic pain, dyspnea, non-productive cough and fever. Hours before the onset of symptoms, the patient has smoked tobacco using a waterpipe (spearmint taste, not commercially available in Germany). Due to a progressive respiratory failure the patient required invasive mechanical ventilation. The computertomography scan of the chest showed bilateral diffuse, infiltrative changes. The diagnosis of hookah smoking associated Acute Eosinophilic Pneumonia (AEP) was based on the patient's history, the eosinophilic count in broncho-alveolar lavage and the computertomographic findings. After treatment with corticosteroids, the patient could be extubated after 9 days. The outpatient follow-up revealed a normal lung function testing and X-ray of the chest without any physical sequelae. CONCLUSION: In cases of acute onset of thoracic pain, dyspnea, non-productive cough and fever, acute eosinophilic pneumonia should be considered for differential diagnosis in association with shisha smoking. Severe respiratory lung failure can be successfully treated with corticosteroid therapy and ventilation resulting in full recovery.

Ein 27-jähriger, zuvor körperlich gesunder Mann stellte sich mit akut einsetzendem thorakalem Druckgefühl, Dyspnoe, nichtproduktivem Husten und Fieber in einer zentralen Notaufnahme vor. Stunden vor Symptombeginn habe der Patient Wasserpfeife mit speziellem, in Deutschland nicht frei verkäuflichen Tabak mit der Geschmacksrichtung Minze geraucht. Bei progredienter Oxygenierungsstörung musste der Patient noch am Aufnahmetag intubiert werden. In der Computertomografie des Thorax stellten sich bilateral diffuse, infiltrative Veränderungen dar. Die bei Aufnahme durchgeführte bronchoalveoläre Lavage erbrachte den Nachweis einer ausgeprägten Eosinophilie von 69 %. Anhand der Anamnese, der Eosinophilenzahl sowie der computertomografischen Veränderungen erfolgte die Diagnosestellung einer mit Shisha-Rauchen assoziierten akuten eosinophilen Pneumonie (AEP). Nach einer Kortisonstoßtherapie und 9 Beatmungstagen konnte der Patient auf die Normalstation verlegt werden. In der ambulanten Nachsorge zeigten sich eine normale, altersentsprechende Lungenfunktion sowie ein vollständig regredienter radiologischer Befund. FOLGERUNG: Obwohl die akute eosinophile Pneumonie (AEP) eine Rarität darstellt, ist sie eine zu berücksichtigende Differenzialdiagnose bei akut einsetzendem thorakalem Druckgefühl, Dyspnoe, nichtproduktivem Husten, Fieber und anamnestischem Wasserpfeifenkonsum. Mittels einer Kortisonstoßtherapie und Beatmung kann ein schweres ARDS bis zur vollständigen Ausheilung therapiert werden.

MeSH terms

  • Acute Disease
  • Adult
  • Germany
  • Humans
  • Male
  • Pulmonary Eosinophilia / diagnostic imaging*
  • Pulmonary Eosinophilia / etiology*
  • Tomography, X-Ray Computed
  • Water Pipe Smoking / adverse effects*