The Effect of Neural Therapy on Long-Term Postoperative Discomforts after Bilateral Tubal Ligation

Complement Med Res. 2020 Apr 21;1-5. doi: 10.1159/000507108. Online ahead of print.

Abstract

Background: In this study, we aimed to assess the effect of neural therapy in the prevention of post-tubal syndrome, which is the combination of dysmenorrhea, bloating, dyspareunia, heavy menstrual bleeding, chronic vaginitis, and cystitis, after elective bilateral tubal ligation with modified Pomeroy technique.

Material and methods: In total, 113 patients who have undergone bilateral tubal ligation with modified Pomeroy technique between January 2016 and December 2018 in our clinic have been included. Postoperatively, patients were divided into two groups. One group received neural therapy (n = 52), and the other group did not receive neural therapy (control group, n = 61). Both groups were evaluated in terms of preoperative and postoperative symptoms. One year after surgery, patients' pain levels were evaluated using visual analog scale (VAS).

Results: When both groups were compared in terms of symptoms, dysmenorrhea, dyspareunia, bloating, frequency of vaginitis, and cystitis per year and pain perception using VAS, the symptoms were significantly less in the neural therapy group. However, there was no difference between the groups in terms of the amount of menstrual bleeding.

Conclusions: Patients who received neural therapy showed less pain symptoms (dysmenorrhea and dyspareunia), and their VAS scores were lower when compared to the control group. Thus, we concluded that neural therapy is effective in the treatment of post-tubal syndrome.

Hintergrund: In dieser Studie wollten wir Wirkung von Neuraltherapie auf das posttubale Syndrom untersuchen, bei dem es sich um die Kombination von Dysmenorrhö, Blähungen, Dyspareunie, starken Menstruationsblutungen, chronischer Vaginitis und Blasenentzündung nach elektiver bilateraler Tubenligatur mit modifizierter Pomeroy-Technik handelt. Methoden: Insgesamt 113 Patienten, die zwischen Januar 2016 und Dezember 2018 in unserer Klinik eine bilaterale Tubenligatur mit modifizierter Pomeroy-Technik durchlaufen haben, wurden eingeschlossen. Postoperativ wurden die Patienten in zwei Gruppen eingeteilt. Eine Gruppe erhielt eine Neuraltherapie (n = 52) und die andere Gruppe erhielt keine Neuraltherapie (Kontrollgruppe, n = 61). Beide Gruppen wurden hinsichtlich präoperativer und postoperativer Symptome bewertet. Ein Jahr nach der Operation wurden die Schmerzniveaus der Patienten mithilfe einer visuellen Analogskala (VAS) bewertet. Ergebnisse: Beim Vergleich beider Gruppen in Bezug auf Symptome, Dysmenorrhö, Dyspareunie, Völlegefühl, Häufigkeit von Vaginitis und Blasenentzündung pro Jahr und Schmerzempfindung mittels VAS waren die Symptome in der Gruppe der Neuraltherapierten signifikant geringer. Es gab jedoch keinen Unterschied zwischen den Gruppen in Bezug auf die Menge der Menstruationsblutungen. Schlussfolgerungen: Patienten, die eine Neuraltherapie erhielten, zeigten weniger Schmerzsymptome (Dysmenorrhö und Dyspareunie) und ihre VAS-Werte wa­ren im Vergleich zur Kontrollgruppe niedriger. Wir kamen daher zu dem Schluss, dass die Neuraltherapie bei der Behandlung des posttubalen Syndroms wirksam ist.

Keywords: Autonomous nervous system; Bilateral tubal ligation; Dysmenorrhea; Dyspareunia; Neural therapy; Procaine.