[Crisis management strategies of hospitals during the pandemic]

Ophthalmologe. 2020 Jul;117(7):652-658. doi: 10.1007/s00347-020-01162-x.
[Article in German]

Abstract

Background: The SARS-CoV‑2 pandemic has led worldwide to substantial limitations in healthcare systems. This article describes the recent developments and measures from March through May 2020, which have contributed to the maintenance of ophthalmological care at in-patient departments of ophthalmology.

Methods: PubMed literature search, own data, interhospital survey.

Results: The rapid implementation of infection and hygiene control measures and adaptation of standard operating procedures (SOP) to minimize the risk of infection, along with prioritized urgent and emergency care combined with postponement of elective procedures enabled the continuous care of ophthalmological patients.

Conclusion: Despite the challenge of a significant shift of medical resources during the SARS-CoV‑2 pandemic, medically urgently necessary ophthalmological treatments are continuously provided by maximum care clinics; however, based on currently available data, it cannot be ruled out whether treatment of emergency patients was delayed during the pandemic.

Hintergrund: Die SARS-CoV-2-Pandemie hat weltweit zu erheblichen Einschränkungen der medizinischen Versorgung geführt. Wir beschreiben bisherige Entwicklungen sowie Maßnahmen, die von März bis Mai 2020 zur Aufrechterhaltung der Versorgung ophthalmologischer Patienten an bettenführenden Augenkliniken beigetragen haben.

Methoden: Literaturrecherche über PubMed, eigene Daten, klinikübergreifende Umfrage.

Ergebnisse: Durch die rasche Umsetzung von Hygienemaßnahmen und Anpassung der „standard operating procedures“ (SOP) zur Minimierung des Infektionsrisikos sowie die Fokussierung auf Notfälle und dringliche Indikationen bei gleichzeitiger Aussetzung elektiver Behandlungen konnte eine kontinuierliche Versorgung ophthalmologischer Patienten aufrechterhalten werden.

Schlussfolgerung: Trotz der Herausforderung einer erheblichen Verlagerung medizinischer Ressourcen während der SARS-CoV-2-Pandemie sind medizinisch dringlich notwendige ophthalmologische Behandlungen an Kliniken der Maximalversorgung gewährleistet. Anhand derzeit verfügbarer Daten kann allerdings nicht ausgeschlossen werden, ob es während der Pandemie auch zu Verzögerungen bei der Behandlung von Notfallpatienten gekommen ist.

Keywords: Emergency care; Hygiene control measures; Maximum care clinics; SARS-CoV-2 pandemic; Standard operating procedures (SOP).

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Betacoronavirus*
  • COVID-19
  • Coronavirus Infections*
  • Hospitals
  • Humans
  • Pandemics*
  • Pneumonia, Viral*
  • SARS-CoV-2