Factors Influencing Postoperative Recovery and Time Off Work of Patients with Benign Indications for Surgery - Results of a Prospective Study

Geburtshilfe Frauenheilkd. 2020 Jul;80(7):723-732. doi: 10.1055/a-1157-8996. Epub 2020 Jul 14.

Abstract

Objectives The study aimed to answer a number of questions: Which medical, psychological and sociodemographic factors affect the recovery of women after gynecological surgery for benign indications? Does patients' health-related quality of life improve after surgical intervention? How long are patients signed off work postoperatively? How do patients assess their own capacity to work? Method Study population: All women between the ages of 18 and 67 years who underwent gynecological surgery for benign indications at the Charité Campus Virchow Clinic over a 7-month period were consecutively enrolled in the study. Four standardized patient surveys (the first survey [T0] was carried out in hospital, T1 at 1 week, T2 at 6 weeks and T3 at 7 - 8 months after discharge by telephone interview) were carried out using evaluated questionnaires to record patients' recovery (Recovery Index), quality of life (RAND-36), satisfaction, complications, sociodemographic information and time off work with a medical sick note. Relevant medical and demographic data were also collected. Statistical analysis was carried out using univariate statistical tests for descriptive analysis and complex multifactorial statistical procedures to record observations over time. Results A total of 182 patients were included in this study (participation rate: 70%). Relevant prior operations (p = 0.01), in-hospital (p = 0.004) and postoperative complications (p < 0.001), preoperative psychological wellbeing (p = 0.01), physical functioning (p = 0.005) and postoperative anxiety (p = 0,006) had a significant impact on recovery (Recovery Index) and changed significantly over time (p < 0.001). The invasiveness of the surgery or sociodemographic parameters (including migration background) had no significant effect. Health-related quality of life (measured with the RAND-36 questionnaire) also improved postoperatively. More invasive surgical interventions were associated with longer sick leave times and, to a certain extent, with a poorer evaluation of patients' capacity to work. Conclusion Recovery after gynecological surgery is a multifactorial process. This survey of a patient population identified psychological and physical factors which influence recovery but did not find significant sociodemographic parameters affecting recovery. Irrespective of these findings, gynecological surgery for benign indications resulted in an improvement in health-related quality of life. Prospective studies need to investigate whether psychological interventions could reduce preoperative fear and thereby improve postoperative recovery.

Fragestellung Welche medizinischen, psychischen und soziodemografischen Faktoren beeinflussen die Rekonvaleszenz von Frauen nach einer gynäkologischen Operation mit benigner Indikation? Bessert sich die gesundheitsbezogene Lebensqualität der Patientinnen nach dem operativen Eingriff? Wie lange sind Patientinnen postoperativ arbeitsunfähig geschrieben; wie schätzen Patientinnen ihre Arbeitsfähigkeit selbst ein? Methodik Studienkollektiv: Eingeschlossen wurden konsekutiv alle Frauen von 18 bis 67 Jahren in einem 7-monatigen Zeitraum, die aufgrund einer benignen Indikation am Campus Virchow-Klinikum der Charité gynäkologisch operiert wurden. Es wurden 4 standardisierte Patientinnenbefragungen (1. Befragung [T0] während des stationären Aufenthalts; T1 1 Woche, T2 6 Wochen und T3 7 – 8 Monate nach Entlassung als Telefoninterview) mittels evaluierter Fragebögen u. a. zur Erfassung von Genesung (Recovery Index), Lebensqualität (RAND-36), Zufriedenheit, aufgetretenen Komplikationen, soziodemografischen Angaben und Krankschreibungsdauer durchgeführt. Erfasst wurden außerdem relevante medizinische und demografische Daten. Die statistische Auswertung erfolgte deskriptiv mittels univariater statistischer Tests und mithilfe komplexer mehrfaktorieller statistischer Verfahren unter Erfassung des zeitlichen Verlaufs der Beobachtungen. Ergebnisse Insgesamt konnten 182 Patientinnen in diese Studie einbezogen werden (Teilnahmequote: 70%). Relevante Voroperationen (p = 0,01), peristationäre (p = 0,004) und postoperative Komplikationen (p < 0,001), präoperatives psychisches Wohlbefinden (p = 0,01) sowie physische Funktionsfähigkeit (p = 0,005) und postoperative Ängste (p = 0,006) hatten einen signifikanten Einfluss auf die Genesung (sog. Recovery Index), die sich insgesamt im zeitlichen Verlauf signifikant änderte (p < 0,001). Die Invasivität der durchgeführten Operation oder soziodemografische Parameter (inkl. Migrationshintergrund) hatten keinen signifikanten Einfluss. Auch die gesundheitsbezogene Lebensqualität (RAND-36) verbesserte sich postoperativ. Eine zunehmende Invasivität des operativen Eingriffs war mit einer längeren Krankschreibungsdauer und teilweise mit einer schlechteren Einschätzung der Arbeitsfähigkeit verbunden. Schlussfolgerung Die Genesung nach einer gynäkologischen Operation ist ein multifaktorielles Geschehen. Im untersuchten Kollektiv konnten sowohl physische als auch psychische Einflussgrößen, nicht jedoch signifikante soziodemografische Parameter als Einflussfaktoren identifiziert werden. Unabhängig davon führt eine gynäkologische Operation bei benigner Indikation zu einer Verbesserung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität. Prospektive Studien sollten z. B. prüfen, ob eine psychologische Intervention die präoperative Angst reduzieren und so die Rekonvaleszenz verbessern kann.

Keywords: gynecological operation; quality of life; recovery.