[How severe is the effect of the coronavirus pandemic on the department of surgery of a university hospital? : An analysis of the first 7 weeks]

Chirurg. 2020 Sep;91(9):755-761. doi: 10.1007/s00104-020-01255-y.
[Article in German]

Abstract

Background: The corona pandemic poses enormous financial challenges for hospitals. Using the example of a clinic for visceral, transplantation, thorax and vascular surgery (VTTG), the performance development of inpatient care in the first 7 weeks in comparison to the previous year as well as an evaluation of the compensation measures laid down by law were evaluated.

Methodology: Based on the performance figures, a comparison was made between the period from 16 March to 3 May 2019 and the same period in 2020. Changes in the number of cases, case mix, case mix index and day mix index as well as the bed occupancy days were recorded. The monetary measures from the COVID-19 Hospital Relief Act were applied to these changes and the adequacy was evaluated.

Results: Compared to the previous year there was a decrease in inpatient admissions of 120 patients during the observation period. As a result there was a decrease of 370 points in case mix and 1433 days of occupancy. For the whole VTTG this resulted in a decrease in revenue of approximately 0.8 million €, which was completely compensated by the flat rate payment for empty beds. The individual areas of the VTTG showed a heterogeneous picture in relation to the compensation for the loss of revenue. Elective units in particular showed a shortfall up to 128,163 € with respect to inpatient treatment for 7 weeks.

Conclusion: The measures taken by the Government are an important support for the economic security of German hospitals. The lack of differentiation of measures by specialty leads to a heterogeneous picture in compensation for VTTG revenues and has to be understood as an alarm signal especially for elective surgical healthcare.

Hintergrund: Die Corona-Pandemie stellt Krankenhäuser vor enorme finanzielle Herausforderungen. Am Beispiel einer Klinik für Viszeral‑, Transplantations‑, Thorax- und Gefäßchirurgie (VTTG) soll die Leistungsentwicklung in der stationären Versorgung der ersten 7 Wochen nach Beginn der gesetzgeberisch angeordneten Leistungsreduktion im Vorjahresvergleich sowie eine Bewertung der gesetzgeberisch festgelegten Kompensationsmaßnahmen bewertet werden.

Methodik: Anhand der Leistungszahlen wird ein Vergleich des Zeitraumes vom 16.03. bis 03.05.2019 mit demselben Zeitraum 2020 durchgeführt. Veränderungen von Fallzahl, Case-Mix, Case-Mix-Index und Day-Mix-Index sowie der Belegungstage werden erfasst. Diesen Veränderungen werden die monetären Maßnahmen aus dem COVID-19-Krankenhausentlastungsgesetz gegenübergestellt und deren Auskömmlichkeit bewertet.

Ergebnisse: Im Vergleich zum Vorjahr kommt es im Beobachtungszeitraum zu einem Rückgang der stationären Aufnahmen von 120 Patienten. Demzufolge waren ein Rückgang des Case-Mix um 370 Punkte und der Belegung um 1433 Tage zu verzeichnen. Über die gesamte VTTG ergibt sich ein Erlösrückgang von ca. 0,8 Mio. €, der durch die Leerbettenpauschale vollständig kompensiert wird. Die einzelnen Bereiche zeigen in Bezug auf die Kompensationsmechanismen ein heterogenes Bild mit einer Unterdeckung elektiver Bereiche bis zu 128.163 € in Bezug auf die stationären Leistungen für 7 Wochen.

Diskussion: Die Maßnahmen des Gesetzgebers stellen eine wichtige Stütze zur wirtschaftlichen Absicherung deutscher Krankenhäuser dar. Die fehlende Differenzierung der Maßnahmen nach Fachrichtung führt für die VTTG zu einem heterogenen Bild in der Auskömmlichkeit und muss als Warnsignal insbesondere für elektive chirurgische Leistungserbringer gesehen werden.

Keywords: COVID-19 Hospital relief act; Compensation; Corona pandemic; Revenue; Visceral surgery.

MeSH terms

  • Betacoronavirus*
  • COVID-19
  • Coronavirus Infections*
  • Hospitals, University
  • Humans
  • Pandemics*
  • Pneumonia, Viral*
  • SARS-CoV-2