[30 Years of Transjugular Intrahepatic Portosystemic Shunt (TIPS): casting a retrospective glance and future perspectives]

Z Gastroenterol. 2020 Sep;58(9):877-889. doi: 10.1055/a-1217-7866. Epub 2020 Sep 18.
[Article in German]

Abstract

For 30 years the transjugular intrahepatic portosystemic shunt (TIPS) is successfully used for the treatment of portal hypertension. Indication for TIPS in relation to variceal bleeding and refractory ascites is scientifically documented and defined by national and international guidelines. For rare indications such as hepatorenal syndrome, portal vein thrombosis or the neodjuvant TIPS larger evidence-based studies are missing. An important contraindication and the leading clinical complication after TIPS is the development of hepatic encephalopathy (HE). Reduction of post-TIPS HE is therefore aimed through development of further technical enhancements of the TIPS-stents.

Der transjuguläre intrahepatische portosystemische Shunt (TIPS) wird seit 30 Jahren in der Therapie der portalen Hypertonie erfolgreich eingesetzt. In nationalen und internationalen Leitlinien ist die Indikation zur TIPS-Anlage bei Varizenblutung und refraktärem Aszites wissenschaftlich gut belegt und klar definiert. Bei seltenen Indikationen wie dem hepatorenalen Syndrom, der Pfortaderthrombose oder dem neoadjuvanten Einsatz fehlt derzeit noch eine eindeutige Studienlage. Eine wichtige Kontraindikation und klinisch bedeutendste Komplikation nach TIPS ist die hepatische Enzephalopathie (HE). Es wird versucht, die Post-TIPS HE mit technischen Weiterentwicklungen der Stents zu reduzieren.

MeSH terms

  • Esophageal and Gastric Varices* / surgery
  • Gastrointestinal Hemorrhage / surgery
  • Hepatic Encephalopathy / surgery
  • Humans
  • Hypertension, Portal / surgery*
  • Portasystemic Shunt, Transjugular Intrahepatic / methods*
  • Retrospective Studies
  • Treatment Outcome