[Agency work in intensive care : Impact of temporary contract work on patient care in intermediate care and intensive care units]

Med Klin Intensivmed Notfmed. 2022 Feb;117(1):16-23. doi: 10.1007/s00063-020-00753-5. Epub 2020 Oct 21.
[Article in German]

Abstract

Background: Temporary contract workers are used for the nursing care of intensive care patients, usually by service providers in the sense of temporary employment. If or how temporary contract work has an impact on patient care has scarcely been investigated so far.

Aim: The aim of this systematic review is to describe the available research results on the use of temporary workers in nursing care in intensive and intermediate care units and to summarize the prospective effects on patient outcomes.

Method: Seven databases were systematically searched for English and German language articles using Boolean operators and evaluated according to the PRISMA schema. References of included studies were included in the search and the quality of all included studies was evaluated according to the Hawker criteria.

Result: From a total of 630 datasets viewed, 1 qualitative and 2 quantitative studies were identified and analyzed. The findings of the quantitative studies indicated that the probability of the occurrence of catheter-associated infections can increase with the use of temporary workers, but is more dependent on the size of the unit: For each additional bed, the probability of VAP increases by 14.8% (95%-CI = 1.032-1.277, p = 0.011). However, trends for a decrease in the sepsis rate as soon as fewer temporary workers (hours/patient) were deployed in the intensive care unit (ICU) could not be confirmed.

Conclusion: In the few available studies no evidence was found that the use of temporary workers in intensive care units (ICU) and intermediate care units (IMC) has a significant impact on patient outcomes; however, evidence was found that individual qualifications and working conditions have an influence on outcomes. Further studies should consider what ratio of permanent to temporary workers should be considered uncritical, what qualifications temporary workers should have and to what extent these can be checked.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Leiharbeiter werden, meist im Sinne einer Arbeitnehmerüberlassung, zur pflegerischen Versorgung von Intensivpatienten eingesetzt. Ob bzw. wie sich Leiharbeit in der Pflege auf die Patientenversorgung auswirkt, wurde bislang kaum untersucht. ZIEL: Zweck dieser systematischen Übersichtsarbeit ist es, die verfügbaren Forschungsergebnisse über den Einsatz von Leiharbeitern in der pflegerischen Versorgung auf Intensiv- und Überwachungsstationen zu beschreiben und die potenziellen Auswirkungen auf das Patientenoutcome zusammenzufassen.

Methode: Es wurde in sieben Datenbanken mit booleschen Operatoren systematisch nach englisch- und deutschsprachigen Studien recherchiert und in Anlehnung an das PRISMA-Schema ausgewertet. Referenzen der Studien wurden ebenfalls in die Suche inkludiert und die Qualität aller eingeschlossenen Studien nach Hawker-Kriterien bewertet.

Ergebnis: Von insgesamt N = 630 gesichteten Datensätzen konnten jeweils eine qualitative und zwei quantitative Studien identifiziert und in die Auswertung einbezogen werden. Die Ergebnisse der qualitativen Studien gaben nicht signifikant an, dass Leiharbeiter zu einem schlechteren Patientenoutcome beitragen können. Die Ergebnisse der quantitativen Studien zeigten, dass die Wahrscheinlichkeit für das Auftreten von katheterassoziierten Infektionen mit dem Einsatz von Leiharbeitern steigen kann, aber eher von der Stationsgröße anhängig ist: Je zusätzlichem Bett steigt die Wahrscheinlichkeit für eine VAP um 14,8 % (95 %-CI = 1,032–1,277, p = 0,011). Allerdings konnten Tendenzen für einen Rückgang der Sepsisrate, sobald weniger Leiharbeiter (Stunden/Patient) auf der Intensivstation eingesetzt wurden, nicht bestätigt werden.

Schlussfolgerung: In den wenigen auswertbaren Studien wurden keine Hinweise dafür gefunden, dass der Einsatz von Leiharbeitern auf Intensiv- (ITS) und Überwachungsstationen (IMC) einen signifikanten Einfluss auf das Patientenoutcome hat. Es wurden allerdings Hinweise gefunden, dass individuelle Qualifikationen und die Arbeitsbedingungen einen Einfluss auf das Outcome haben. Weitere Studien sollten betrachten, welches Verhältnis von Festangestellten zu Leiharbeitern als unkritisch anzusehen ist, welche Qualifikationen temporäre Mitarbeiter vorweisen sollten und inwieweit diese überprüft werden können.

Keywords: Agency worker; Patient outcome; Quality of health care; Temporary staff; Working conditions.

Publication types

  • Systematic Review

MeSH terms

  • Critical Care*
  • Employment
  • Humans
  • Intensive Care Units*