Factors affecting length of stay in Fournier's gangrene: a retrospective analysis of 10 years' data

Aktuelle Urol. 2022 Jun;53(3):262-268. doi: 10.1055/a-1260-2576. Epub 2020 Oct 21.

Abstract

Background: We aimed to investigate the parameters that have an effect on the length of stay and mortality rates of patients with Fournier's gangrene.

Material and methods: A retrospective review was performed on 80 patients who presented to the emergency department and underwent emergency debridement with the diagnosis of Fournier's gangrene between 2008 and 2017. The demographic and clinical characteristics, length of stay, Fournier's Gangrene Severity Index score, cystostomy and colostomy requirement, additional treatment for wound healing and the mortality rates of the patients were evaluated.

Results: Of the 80 patients included in the study, 65 (81.2 %) were male and 15 (18.7 %) female. The most common comorbidity was diabetes mellitus. The mean time between onset of complaints and admission to hospital was 4.6 ± 2.5 days. As a result of the statistical analyses, it was found that Fournier's Gangrene Severity Index score, hyperbaric oxygen therapy, negative pressure wound therapy and the presence of sepsis and colostomy were significantly positively correlated with length of stay. Also it was found that the Fournier's Gangrene Severity Index score, administration of negative pressure wound therapy and the presence of sepsis were correlated with mortality.

Conclusion: Fournier's gangrene is a mortal disease and an emergency condition. With the improvements in Fournier's gangrene disease management, mortality rates are decreasing, but long-term hospital stay has become a new problem. Knowing the values predicting length of stay and mortality rates can allow for patient-based treatment and may be useful in treatment choice.

Hintergrund: Wir wollten die Parameter untersuchen, die sich auf die Aufenthaltsdauer und die Sterblichkeitsrate der Patienten mit Fournier-Gangrän auswirken.

Material und methode: Eine retrospektive Überprüfung wurde an 80 Patienten durchgeführt, die sich zwischen 2008 und 2017 der Notaufnahme vorstellten und ein Notfalldebridement mit der Diagnose Fournier's Gangrene durchliefen. Die demografischen und klinischen Merkmale, die Verweildauer, der Fournier-Gangrän-Schweregrad-Index, die Anforderungen an Zystostomie und Kolostomie, die zusätzliche Behandlung der Wundheilung und die Sterblichkeitsrate der Patienten wurden bewertet.

Ergebnisse: Von den 80 in die Studie einbezogenen Patienten waren 65 (81,2 %) männlich und 15 (18,7 %) weiblich. Die häufigste Komorbidität war Diabetes Mellitus. Die mittlere Zeit zwischen dem Einsetzen der Beschwerden und der Einlieferung ins Krankenhaus betrug 4,6 ± 2,5 Tage. Als Ergebnis der statistischen Analysen wurde festgestellt, dass der Fournier-Gangrän-Schwereindex-Score, die Hyperbare Sauerstofftherapie, die Unterdruck-Wundtherapie und das Vorhandensein von Sepsis und Kolostomie signifikant positiv mit der Verweildauer korrelierten. Es wurde festgestellt, dass der Fournier-Gangrän-Schwereindex-Score, die Verabreichung einer Unterdruck-Wundtherapie und das Vorhandensein einer Sepsis mit der Mortalität korrelierten.

Schlussfolgerung: Fournier's Gangrene ist eine tödliche Krankheit und ein Notfall. Mit den Verbesserungen im Gangrän-Krankheitsmanagement von Fournier sinken die Sterblichkeitsraten, aber der langfristige Krankenhausaufenthalt ist zu einem neuen Problem geworden. Die Kenntnis der Werte, die die Aufenthaltsdauer und die Sterblichkeitsrate vorhersagen, kann eine patientenbasierte Behandlung ermöglichen und bei der Wahl der Behandlung hilfreich sein.

MeSH terms

  • Comorbidity
  • Debridement
  • Female
  • Fournier Gangrene* / diagnosis
  • Fournier Gangrene* / surgery
  • Humans
  • Length of Stay
  • Male
  • Retrospective Studies
  • Sepsis*