Background: After limb loss, it is the surgeon's task to provide the patient with a pain-free and resilient residual limb. Particularly in the upper extremity, there is an additional functional aspect, as appropriate muscle signals are needed to control myoelectric prostheses. Surgical management of peripheral nerves within the residual limb plays a central role both in terms of pain treatment as well as functional human-machine interfacing.
Objectives: The presentation of current surgical procedures for dealing with peripheral nerves after limb amputation.
Material and methods: A literature search is carried out regarding the surgical prophylaxis and therapy of neuroma and phantom limb pain, as well as techniques to improve the functional interface between residual limb and prosthesis. Practical recommendations are formulated based on relevant literature, as well as the experiences of the authors.
Results and conclusions: There is a large number of different surgical techniques, particularly for the management of painful neuromas. Of the conventional methods, intramuscular implantation of the terminal nerves is commonly used with good results. Newer techniques such as targeted muscle reinnervation (TMR) and the regenerative peripheral nerve interface (RPNI) aim for the first time to provide functional end organs to the nerve even after amputation. In addition to the improved control of myoelectric prostheses, these methods further show excellent results for treatment and prevention of neuroma and phantom limb pain.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Nach Verlust einer Gliedmaße ist es die Aufgabe des Chirurgen, einen möglichst schmerzfreien und belastbaren Stumpf zu formen. Hierbei kommt insbesondere an der oberen Extremität ein funktioneller Aspekt hinzu, da zur Steuerung myoelektrischer Prothesen entsprechende Muskelsignale notwendig sind. Der Umgang mit peripheren Nerven im Stumpfbereich nimmt sowohl hinsichtlich der Schmerztherapie als auch der funktionellen Mensch-Maschinen-Anbindung eine zentrale Rolle ein.
Ziel der arbeit: Die Darstellung aktueller chirurgischer Verfahren zum Umgang mit peripheren Nerven nach Extremitätenamputation.
Material und methoden: Es erfolgt eine Literaturrecherche bzgl. chirurgischer Prophylaxe und Therapie von Neurom- und Phantomschmerzen, sowie zu Techniken zur Verbesserung der funktionellen Schnittstelle zwischen Stumpf und Prothese. Anhand relevanter Arbeiten sowie der Erfahrungen der Autoren werden entsprechende Empfehlungen formuliert.
Ergebnisse und diskussion: Es gibt eine große Anzahl an verschiedenen Operationstechniken, insbesondere im Umgang mit schmerzhaften Neuromen. Von den klassischen Verfahren findet besonders häufig die intramuskuläre Verlagerung der endständiger Nerven Anwendung. Neuere Techniken wie Targeted Muscle Reinnervation (TMR) und Regenerative Peripheral Nerve Interface (RPNI) zielen erstmals darauf ab, dem Nerven auch nach Amputation funktionelle Endorgane zu liefern. Neben der verbesserten Steuerung myoelektrischer Prothesen zeigen diese Verfahren auch exzellente Ergebnisse in Bezug auf Neurom- und Phantomschmerzen.
Keywords: Amputation; Artificial limbs; Bionics; Neuroma; Phantom limb pain.