Update: Selective adrenal venous sampling (AVS) - Indication, technique, and significance

Rofo. 2021 Jun;193(6):658-666. doi: 10.1055/a-1299-1878. Epub 2020 Dec 16.
[Article in English, German]

Abstract

Background: Primary aldosteronism (PA) is the most common detectable cause of secondary hypertension. The majority of patients have either an adrenal aldosterone-producing adenoma (APA) or bilateral adrenal hyperplasia (BAH) demanding different therapeutic approaches. Screening tests and imaging cannot reliably distinguish between a unilateral or bilateral PA.

Methods: This review article gives an overview concerning etiology, diagnostics, and therapeutic options of PA, and reviews the indication, the technique, and relevance of selective adrenal venous sampling (AVS) in the context of the current literature and the authors' experience.

Results: AVS can verify or exclude a unilaterally dominated secretion with a high success rate. Patients with PA and a unilateral APA can be treated curatively by adrenalectomy.

Conclusions: AVS is an established diagnostic examination for differentiation of unilateral from bilateral adrenal disease in patients with PA.

Key points: · Selective adrenal venous sampling (AVS) is a safe, reliable, and minimally invasive method to detect a unilateral or bilateral adrenal adrenal gland disease.. · Verification of lateralization by AVS has direct therapeutic relevance for patients with primary aldosteronism (PA).. · AVS can be performed with low radiation exposure, without contrast medium, and with a high success rate when performed by an experienced interventional radiologist..

Citation format: · Loberg C, Antoch G, Stegbauer J et al. Update: Selective adrenal venous sampling (AVS) - Indication, technique, and significance. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 658 - 666.

Hintergrund: Der primäre Hyperaldosteronismus (PHA; Conn-Syndrom) ist der häufigste nachweisbare Grund für einen sekundären arteriellen Hypertonus. Primäre Ursachen hierfür sind das Aldosteron-produzierende Adenom (APA) oder eine bilaterale adrenale Hyperplasie (BAH) mit jeweils unterschiedlicher therapeutischer Konsequenz. Weder Screening- und Funktionstests noch die Schnittbildgebung können eine unilateral dominante Hormonproduktion nachweisen.

Methode: Neben einer klinischen Übersicht über Ätiologie, Diagnostik und Therapie des PHA werden in diesem Übersichtsartikel die Indikation, die Technik und der Stellenwert der selektiven Nebennierenvenenblutentnahme (NNVBE) ausführlich dargestellt und im Kontext aktueller Literatur diskutiert.

Ergebnisse: Die NNVBE kann mit hoher Erfolgsrate eine unilaterale Dominanz nachweisen oder ausschließen. Patienten mit PHA und unilateralem APA können kurativ durch eine Adrenalektomie behandelt werden.

Schlussfolgerung: Die NNVBE ist eine etablierte Intervention zur Subtypisierung des PHA in eine unilaterale oder bilaterale Erkrankung der Nebenniere.

Kernaussagen: · Die Nebennierenvenenblutentnahme (NNVBE) ist eine sichere, zuverlässige und minimalinvasive Methode zur Detektion einer unilateralen oder bilateralen Erkrankung der Nebenniere.. · Der Nachweis einer Lateralisierung durch die NNVBE hat eine unmittelbare Relevanz für die kurative Therapie des primären Hyperaldosteronismus (PHA).. · Die NNVBE kann mit hoher Treffer- und Erfolgsrate ohne Kontrastmittelgabe und mit geringer Strahlenexposition in der Hand eines erfahrenen Untersuchers durchgeführt werden..

Zitierweise: · Loberg C, Antoch G, Stegbauer J et al. Update: Selective adrenal venous sampling (AVS) – Indication, technique, and significance. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 658 – 666.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Adrenal Glands* / diagnostic imaging
  • Adrenal Glands* / surgery
  • Adrenalectomy
  • Aldosterone* / blood
  • Humans
  • Hyperaldosteronism* / blood
  • Hyperaldosteronism* / diagnostic imaging
  • Hyperaldosteronism* / surgery
  • Retrospective Studies
  • Veins* / diagnostic imaging

Substances

  • Aldosterone