[COVID-19 in urology : Influence of the pandemic on telemedicine, education and surgery]

Urologe A. 2021 Mar;60(3):301-305. doi: 10.1007/s00120-021-01451-6. Epub 2021 Feb 3.
[Article in German]

Abstract

The COVID-19 (coronavirus disease 2019) pandemic has caused a worldwide economic and clinical disaster. During times with the highest infection rates, clinical practice for all specialties including urology shifted to the emergency setting. Proper patient selection needs to be done to avoid infection; however, there is a fine line between postponing surgery and negatively affecting the outcome of the disease to be treated. The rapid integration of telemedicine has helped to keep up outpatient medical care, interdisciplinary communication and education. Nevertheless, surgical education of urological residents initially fell behind. The real impact of the COVID-19 pandemic on urology will probably first be seen after the awaited vaccine and control of COVID-19.

Die COVID-19-Pandemie („coronavirus disease 2019“) hat weltweit zu wirtschaftlichen und klinischen Katastrophen geführt. In den Hochphasen mit hohen Infektionsraten verlagerte sich der klinische Alltag in den Notfallbereich und betrifft alle Fachbereiche und somit auch die Urologie. Es ist ein schmaler Grat zwischen Verschiebung einer Operation, um das Risiko einer möglichen Infektion der Patienten zu minimieren und gleichzeitig das Ergebnis der Behandlung nicht negativ zu beeinflussen. Im ambulanten Sektor konnte durch die forcierte Integration der Telemedizin die Routine kompensiert werden. Auch die Ausbildung der Urologieanwärter kann bis zu einem gewissen Punkt durch die Telemedizin aufrechterhalten werden, die operative Ausbildung fällt zunächst allerdings zurück. Das tatsächliche Ausmaß der Pandemie in der Urologie bleibt noch abzuwarten und kann erst nach Stabilisierung der Infektionswellen mit den zu erwarteten Impfstoffen erfasst werden.

Keywords: Cancer patients; Coronavirus infection; Risk groups; Survival analysis; Triage.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • COVID-19*
  • Humans
  • Pandemics
  • SARS-CoV-2
  • Telemedicine*
  • Urology*