Background: Since 2019, corneal collagen crosslinking (CXL) is included in the catalog of procedures covered by statutory health insurance in Germany. CXL is an established ophthalmological procedure for the last 20 years. The aim of this investigation was the measurement of progression before and after CXL.
Material und methods: 65 consecutive eyes with progressive keratoconus from 53 patients were included in the retrospective study, which were observed at the University Eye Hospital Tübingen at least two years before and at least two years after CXL. The time of observation took place from October 2009 until March 2018. Parameters of interest had been the best corrected visual acuity (BCVA) and the keratometric values from the elevation maps measured by a Scheimpflug camera.
Results: 65 eyes of 53 patients had been documented. The study population included 46 (86.8%) male and 7 (13.2%) female subjects. The mean age was 24 ± 8 years. The averaged observation time between the primary consultation and CXL showed 25 ± 15 months. Preoperatively the mean BCVA pointed out in a significant increase (0.13 ± 0.17 [first visit] vs. 0.23 ± 0.22 [preOP], p < 0.0001) while the mean Kmax resulted in a statistically significant increase (46.34 ± 3.33 dpt [first visit] vs. 48.78 ± 4.17 dpt [preOP], p < 0.0001). The mean thinnest point of the cornea showed a significant decrease (490.48 ± 34.23 µm [first visit] vs. 468.62 ± 29.84 µm [preop], p < 0.0001). Postoperatively the mean BCVA resulted in a significant improvement at the 12th postoperative month in comparison to the preoperative measurement (0.23 ± 0.22 [preOP] vs. 0.16 ± 0.14 [12 months], p = 0.04 respectively 0.17 ± 0.17 [24 months], p = 0.0006). The mean Kmax demonstrated in the 12th postoperative month a significant reduction (48.78 ± 4.17 dpt [preOP] vs. 47.91 ± 3.41 dpt [12 months], p = 0.0009 respectively 48 ± 4.56 dpt [24 months], p = 0.0051). The mean thinnest point of the cornea indicated a decrease at the 12th postoperative month (468.62 ± 29.84 µm [preOP] vs. 459.82 ± 35.88 µm [12 months], p = 0.0078 respectively 453.47 ± 43.39 µm [24 months], p = 0.0227).
Conclusion: CXL is a successful procedure for the therapy of progressive keratoconus.
Hintergrund: Seit 2019 ist bei progredientem Keratokonus (KK) das korneale Crosslinking (CXL) in Deutschland als Kassenleistung anerkannt. Das Verfahren ist seit 20 Jahren etabliert. Ziel dieser Studie war es, die Progression vor und nach erfolgtem CXL zu analysieren.
Material und methoden: In dieser retrospektiven Studie wurden 65 konsekutive Augen mit progredientem Keratokonus (KK) von 53 Patienten von Oktober 2009 bis März 2018 eingeschlossen, die an der Universitäts-Augenklinik Tübingen mindestens sowohl 2 Jahre vor als auch mindestens 2 Jahre nach dem Crosslinking kontrolliert wurden. Analysiert wurden die bestkorrigierte Sehschärfe (BCVA) und die Keratometerwerte der Hornhaut, die mittels Scheimpflug-Kamera vermessen wurden.
Ergebnisse: Von 53 Studienpatienten waren 46 männlich (86,8%) und 7 weiblich (13,2%). Das Durchschnittsalter der Patienten lag bei 24 ± 8 Jahren. Die mittlere Zeitspanne zwischen Erstvorstellung und CXL betrug 25 ± 15 Monate. Präoperativ konnte eine deutliche Progression der Parameter von der Erstvorstellung bis hin zur Operationsindikation gesehen werden. So stieg die mittlere BCVA statistisch signifikant an (0,13 ± 0,17 logMAR vs. 0,23 ± 0,22 logMAR, [p < 0,0001]). Auch der mittlere Kmax-Wert zeigte eine statistisch signifikante Steigerung (46,34 ± 3,33 dpt vs. 48,78 ± 4,17 dpt, [p < 0,0001]). Und die mittlere dünnste Hornhautdicke nahm statistisch signifikant ab (490,48 ± 34,23 µm vs. 468,62 ± 29,84 µm, [p < 0,0001]). Postoperativ zeigte sich eine Verbesserung der Parameter wie folgt: Die mittlere BCVA verbesserte sich ab dem 12. Monat (0,23 ± 0,22 logMAR [präOP] vs. 0,16 ± 0,14 logMAR [12 Monate postOP], p = 0,04 bzw. 0,17 ± 0,17 logMAR [24 Monate postOP], p = 0,0006). Auch der mittlere Kmax zeigte ab dem 12. Monat eine statistisch signifikante Reduktion im Vergleich zum Ausgangswert (48,78 ± 4,17 dpt [präOP] vs. 47,91 ± 3,41 dpt [12 Monate postOP], p = 0,0009 bzw. 48 ± 4,56 dpt [24 Monate postOP], p = 0,0051]). Und die durchschnittliche dünnste Hornhautdicke nahm ab dem 12. Monat statistisch signifikant ab (468,62 ± 29,84 µm [präOP] vs. 459,82 ± 35,88 µm [12 Monate postOP], p = 0,0078 bzw. 453,47 ± 43,39 µm [24 Monate postOP], p = 0,0227).
Schlussfolgerung: CXL ist ein erfolgreiches Verfahren für die Therapie des progressiven Keratokonus.
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