[The ulnocarpal complex : New clinical and radiological considerations]

Radiologe. 2021 Apr;61(4):343-350. doi: 10.1007/s00117-021-00824-4. Epub 2021 Feb 23.
[Article in German]

Abstract

Clinical issue: The triangular fibrocartilage complex (TFCC) is an anatomically complex structure with high demands on spatial and contrast resolution in imaging.

Radiological methods: The central, predominantly avascular articular disc can be distinguished from the ligamentous, vascularized periphery. Imaging methods include magnetic resonance imaging (MRI, preferably contrast-enhanced) as well as MR and computed tomography (CT) arthrography.

Diagnostic innovations: While high-resolution MRI represents the standard diagnostic tool for the TFCC in general, arthrographic imaging is particularly useful for assessment of the foveal (proximal) lamina of the TFCC. In radiological reporting, the convergence of the TFCC periphery towards the ulnar styloid process and the ulnar fovea must be considered.

Achievements: The Palmer classification is suitable for evaluating lesions of the articular disc, whereas the Atzei classification is superior for lesions of the ulnar TFCC insertions.

Practical recommendation: Use of a high-resolution examination technique and anatomy-based image interpretation are important for reliable MRI of the TFCC.

Zusammenfassung: KLINISCHES PROBLEM: Der trianguläre fibrokartilaginäre Komplex (TFCC) ist eine anatomisch komplex aufgebaute Struktur, die in der Bildgebung hohe Ansprüche an die Orts- und Dichteauflösung stellt.

Radiologische verfahren: Unterschieden werden der zentrale, weitgehend avaskuläre Discus ulnocarpalis von der ligamentären, vaskularisierten Peripherie. An radiologischen Methoden stehen die Magnetresonanztomographie (MRT, bevorzugt kontrastverstärkt) sowie die MR- und CT-Arthrographie zur Verfügung.

Methodische innovation: Während die hochaufgelöste MRT die diagnostische Basis am TFCC darstellt, sollten die arthrographischen Schnittbildverfahren zur dezidierten Frage nach dem Zustand der fovealen (proximalen) Lamina des TFCC eingesetzt werden. Die Konvergenz der TFCC-Peripherie auf den Processus styloideus ulnae und die Fovea capitis ulnae muss in der Befundung berücksichtigt werden.

Bewertung: Für Läsionen des Discus ulnocarpalis besitzt die Palmer-Klassifikation Vorteile, für Läsionen an den ulnaren Insertionen dagegen die Atzei-Klassifikation. EMPFEHLUNG FüR DIE PRAXIS: Für eine sichere MRT-Diagnostik des TFCC sind eine hochaufgelöste Untersuchungstechnik und eine anatomiebasierte Bildinterpretation wichtig.

Keywords: Atzei classification; Foveal TFCC insertion; Magnetic resonance imaging; Palmer classification; Triangular fibrocartilage complex.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Arthrography
  • Humans
  • Magnetic Resonance Imaging
  • Triangular Fibrocartilage* / diagnostic imaging
  • Ulna / diagnostic imaging
  • Wrist
  • Wrist Injuries* / diagnostic imaging