[Knowledge gained from a 31-h power outage in Berlin Köpenick-medical problems and challenges]

Anaesthesist. 2021 Jun;70(6):507-514. doi: 10.1007/s00101-021-00930-x. Epub 2021 Feb 23.
[Article in German]

Abstract

On 19 February 2019 the severance of a 110kW cable caused an extensive electrical power cut in the Treptow-Köpenick district of Berlin. Subsequently, ca. 30,000 households were without electricity and ca. 70,000 people were affected. The power cut lasted more than 24h and all those involved were faced with a multitude of challenges. An operational command post was set up in which medical problems had to be continuously identified and re-evaluated. These included the identification of patients particularly at risk, such as home-ventilated patients and patients with artificial hearts. Furthermore, individual nursing homes had to be evacuated. During the procedure it was necessary to evacuate an intensive care ward or intermediate care ward with 23 patients due to the loss of power supply in the affected area. Hospitals must be prepared for such scenarios within the framework of preliminary planning. Furthermore, preliminary planning containing the special needs of vulnerable groups must be carried out on the part of the responsible authorities.

Am 19.02.2019 kam es nach Durchtrennung eines 110-kV-Kabels zu einem großflächigen Stromausfall im Berliner Bezirk Treptow-Köpenick. Nachfolgend waren ca. 30.000 Haushalte ohne Strom; betroffen waren ca. 70.000 Menschen. Der Stromausfall dauerte mehr als 24 h an und stellte alle Beteiligten vor eine Vielzahl von Herausforderungen. Es wurde der Führungsstab (operativ-taktisch) einberufen, in dem auch medizinische Schwerpunkte fortlaufend identifiziert und reevaluiert werden mussten. Hierbei handelte es sich mitunter um die Identifikation von besonders gefährdeten Patienten wie beispielsweise heimbeatmeten Patienten oder Patienten mit Kunstherz. Weiterhin mussten einzelne Pflegeheime evakuiert werden. Im Verlauf war es notwendig, aufgrund des Ausfalls der Stromversorgung im Schadensgebiet, eine Intensivstation bzw. „Intermediate-care“-Station mit 23 Patienten zu evakuieren. Krankenhäuser müssen sich im Rahmen von Vorplanungen auf derartige Szenarien einstellen. Weiterhin müssen seitens der zuständigen Behörden Vorplanungen erfolgen, die die besonderen Bedürfnisse von vulnerablen Gruppen beinhalten.

Keywords: Major disaster; Preliminary planning; Prevention; Self-help; Vulnerability.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Berlin
  • Critical Care
  • Disaster Planning*
  • Electric Power Supplies
  • Humans
  • Nursing Homes