[Vaccination against influenza: International inventory and perspectives for Germany]

Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes. 2021 Apr;161:42-49. doi: 10.1016/j.zefq.2021.01.007. Epub 2021 Feb 24.
[Article in German]

Abstract

Background: The current SARS-CoV-2 pandemic requires high influenza vaccination rates for the chronically ill in order to avoid additional strain on the health care system. Despite clear evidence of the safety and effectiveness of influenza vaccination, vaccination coverage has internationally remained at inadequate levels in recent years. The general practitioner is of central importance for the care of this population. Therefore, the aim of this systematic review was to evaluate various measures in general practice to increase seasonal influenza vaccination rates for the chronically ill, taking into account various international health systems.

Methods: A systematic literature search was carried out in MEDLINE, CENTRAL, EMBASE and ERIC as well as manually in trial registers and literature lists. Only randomized controlled studies were taken into account. The methodology was defined in advance in a study protocol and published (PROSPERO CRD42018114163).

Results: A total of 14 studies within the framework of a national health service (United Kingdom), a state (Australia) and social (Switzerland) health insurance system and a private health care system (USA) were included in our review. Analog patient reminders and automated physician reminders as well as changes in professional roles have led to a significant increase in influenza vaccination rates, but only in the private health care system. In the national health service, none of the interventions we analyzed achieved a significant increase in vaccination rates, although the National Health Service in the United Kingdom documented relatively good basic influenza vaccination rates before the studies were carried out, regardless of the intervention. Good results were achieved in the social and state health insurance systems of Switzerland and Australia by training events for practice teams and SMS reminders.

Conclusions: In Germany, training events for medical teams and centrally organized invitation and monitoring systems might improve vaccination rates among the chronically ill. That the federal government pays for the vaccination costs seems to ensure a good basic influenza vaccination coverage for indicated patients in various health systems.

Hintergrund: Die aktuelle SARS-CoV-2-Pandemie erfordert hohe Durchimpfungsraten von chronisch Kranken gegen Influenza, um das Gesundheitssystem nicht zusätzlich zu belasten. Trotz klarer Evidenz für Sicherheit und Wirksamkeit der Influenza-Impfung sind die Impfquoten in den vergangenen Jahren international auf insuffizientem Niveau verblieben. Der Hausarzt hat eine zentrale Bedeutung für die Versorgung dieser Population. Ziel dieser systematischen Übersichtsarbeit war daher die Evaluation verschiedener Maßnahmen in der Allgemeinmedizin zur Steigerung der saisonalen Influenza-Impfquoten bei chronisch Kranken unter Berücksichtigung verschiedener internationaler Gesundheitssysteme.

Methoden: Eine systematische Literaturrecherche wurde in MEDLINE, CENTRAL, EMBASE und ERIC sowie manuell in Studienregistern und Literaturlisten durchgeführt. Dabei wurden ausschließlich randomisierte kontrollierte Studien berücksichtigt. Die Methodik wurde im Vorfeld in einem Studienprotokoll festgelegt (PROSPERO CRD42018114163).

Ergebnisse: Insgesamt wurden 14 Studien im Rahmen eines nationalen Gesundheitsdienstes (Großbritannien), einer staatlichen (Australien) und sozialen (Schweiz) Krankenversicherung und eines privaten Gesundheitssystems (USA) in unsere Übersichtsarbeit eingeschlossen. Analoge Patientenerinnerungen und automatisierte Arzterinnerungen sowie Veränderungen der beruflichen Rollen führten ausschließlich im privaten Gesundheitssystem zu einem deutlichen Anstieg der Influenzaimpfquoten. Im nationalen Gesundheitsdienst konnte keine der analysierten Interventionen einen signifikanten Anstieg der Impfquoten erreichen, wobei im nationalen Gesundheitsdienst Großbritanniens verhältnismäßig gute Basisimpfraten gegen Influenza bereits vor Durchführung der Studien interventionsunabhängig vorlagen. Fortbildungsveranstaltungen für Praxisteams und Erinnerungs-SMS zeigten in den sozialen und staatlichen Krankenversicherungssystemen der Schweiz und in Australien gute Resultate.

Schlussfolgerungen: In Deutschland könnten vor allem Fortbildungsveranstaltungen für medizinische Teams und sowie zentral organisierte Einladungs- und Monitoringsysteme zur Verbesserung der Impfquoten bei chronisch Kranken geeignet sein. Eine staatliche Kostenübernahme der Impfkosten scheint in verschiedenen Gesundheitssystemen für eine gute Basisimpfquote gegen Influenza bei Indikationspatienten zu sorgen.

Keywords: Chronic disease; Chronisch Kranke; Gesundheitssystem; Health care system; Impfung; Influenza; Review; Vaccination; Übersichtsarbeit.

Publication types

  • Systematic Review

MeSH terms

  • Australia
  • COVID-19*
  • Germany
  • Humans
  • Influenza Vaccines*
  • Influenza, Human* / prevention & control
  • SARS-CoV-2
  • State Medicine
  • Switzerland
  • Vaccination

Substances

  • Influenza Vaccines