[Potentially Inappropriate Medication of Nursing Home Residents: An Analysis of Risk Factors Based on National Claims Data (AOK) for 2017]

Gesundheitswesen. 2022 May;84(5):448-456. doi: 10.1055/a-1335-4512. Epub 2021 Mar 5.
[Article in German]

Abstract

Aim of the study: The aim of this study was to assess risk factors for prescription of potentially inappropriate medication (PIM) to nursing home residents using the PRISCUS list in 2017.

Methods: Using claims data (AOK) we analysed insured nursing home residents aged 65 or older in 2017. The PRISCUS list was used to identify PIMs. A multivariate logistic regression analysis was performed to analyse risk factors.

Results: The study population in 2017 included 259 328 nursing home residents, out of them 25.5% received at least one potentially inappropriate medication (women: 25.6%/men: 24.9%). Female and younger aged nursing home residents had a higher risk for at least one PRISCUS prescription. Polypharmacy, an increasing number of attending physicians, and hospital stays were additional risk factors for a PRISCUS prescription. Furthermore, regional (Bundesland) variations contributed to differences in PRISCUS prescriptions.

Conclusion: The frequent PIM prescriptions in nursing home residents are a relevant topic regarding drug therapy safety. Regional differences, which cannot be explained by nursing home resident characteristics, show options for modifications and the need for further research.

Ziel der studie: Primäres Ziel dieser Arbeit ist es, Risikofaktoren für die Verordnung potentiell inadäquater Medikamente (PIM) anhand der PRISCUS-Liste bei stationären Heimbewohnern im Jahr 2017 zu identifizieren.

Methoden: Es erfolgte eine Analyse von GKV-Routinedaten zu versicherten Heimbewohnern ab 65 Jahren der Allgemeinen Ortskrankenkassen (AOKen) aus dem Jahr 2017. PIMs wurden anhand der PRISCUS-Liste identifiziert. Einflüsse von Risikofaktoren wurden in einer multivariaten logistischen Regression ermittelt.

Ergebnisse: Die Untersuchungspopulation im Jahr 2017 umfasste 259 328 Heimbewohner, von denen 25,5% mindestens ein PIM erhielten (Frauen: 25,6%; Männer: 24,9%). Weibliche sowie jüngere Heimbewohner wiesen ein erhöhtes Risiko für mindestens eine PRISCUS-Verordnung auf. Multimedikation, eine steigende Anzahl an ambulant behandelnden Ärzten und an Krankenhausaufenthalten stellten weitere Risikofaktoren dar. Zudem zeigen sich deutliche Verordnungsunterschiede zwischen den einzelnen Bundesländern.

Schlussfolgerung: PIM-Verordnungen sind bei Heimbewohnern häufig und insofern ein relevantes Thema im Hinblick auf die Arzneimitteltherapiesicherheit. Nicht auf Bewohnermerkmale zurückzuführende, sondern auch regionale Unterschiede verweisen auf Modifikationsmöglichkeiten und einen weiteren Forschungsbedarf.

MeSH terms

  • Female
  • Germany / epidemiology
  • Humans
  • Inappropriate Prescribing*
  • Male
  • Nursing Homes
  • Potentially Inappropriate Medication List*
  • Risk Factors