[In-cabin rapid sequence induction : Experience from alpine air rescue on reduction of the prehospital time]

Anaesthesist. 2021 Jul;70(7):609-613. doi: 10.1007/s00101-021-00933-8. Epub 2021 Mar 8.
[Article in German]

Abstract

The survival of the severely injured is dependent on the rapid and efficient prehospital treatment. Despite all efforts over the last decades and despite an improved network of rescue helicopters, the time delay between the accident event and admission to the trauma room could not be reduced. A certain proportion of the severely injured need induction of anesthesia even before arrival in hospital (typically as rapid sequence induction, RSI). Due to the medical and technical progress in video laryngoscopy as well as in the means of air rescue used in German-speaking countries, under certain conditions the possibility to carry out induction of anesthesia and airway management in the cabin of the rescue helicopter, i.e. during the transportation, seems to be a possible option to reduce the prehospital time. The aspects dealt with in this article are elementary for a safe execution. A procedure that has been tried and trusted for some time is presented as an example; however, the in-cabin RSI should only be carried out by pretrained teams using a clear standard operating procedure.

Das Überleben von Schwerverletzten ist von der schnellen und effizienten prähospitalen Versorgung abhängig. Die Zeit vom Unfallereignis bis zum Eintreffen des Patienten im Schockraum konnte leider trotz aller Bemühungen der vergangenen Jahrzehnte und trotz des immer dichteren Netzes an Rettungshubschraubern (RTH), bislang nicht relevant verkürzt werden. Ein gewisser Anteil der Schwerverletzten benötigt bereits prähospital eine Narkoseeinleitung (typischerweise als „rapid sequence induction“, RSI). Durch die medizinischen und technischen Fortschritte der Videolaryngoskopie sowie der im deutschsprachigen Raum eingesetzten Luftrettungsmittel erscheint die Möglichkeit, unter bestimmten Bedingungen die Narkoseeinleitung und das Airway-Management in der Kabine des RTH – also während des Transports – durchzuführen, als mögliche Option, um die Prähospitalzeit zu verkürzen. Für die sichere Durchführung sind die im vorliegenden Beitrag behandelten Aspekte elementar. Beispielhaft wird ein Prozedere vorgestellt, das sich seit geraumer Zeit bewährt hat. Die „in cabin RSI“ sollte allerdings nur von zuvor trainierten Teams bei Vorliegen einer klaren „standard operating procedure“ durchgeführt werden.

Keywords: Airway management; Anesthesia; Emergency helicopters; Patient safety; Standard operating procedure.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Air Ambulances*
  • Anesthesia*
  • Emergency Medical Services*
  • Humans
  • Intubation, Intratracheal
  • Rapid Sequence Induction and Intubation