[Lumbar Back Pain and Impaired Vision - an Alarming Differential Diagnosis]

Praxis (Bern 1994). 2021;110(4):221-224. doi: 10.1024/1661-8157/a003629.
[Article in German]

Abstract

Lumbar Back Pain and Impaired Vision - an Alarming Differential Diagnosis Abstract. Aortic dissection is much less common than other causes of back pain, yet associated with a high mortality. Despite major advances in noninvasive imaging, the correct diagnosis is made in less than half of the cases. End-organ malperfusion can lead to a broad spectrum of symptoms making diagnosis difficult. This clinical case illustrates the importance of a careful history and thorough clinical examination, as well as noninvasive imaging without delay in order to improve the prognosis and chances of survival.

Zusammenfassung. Unter den vielen Ursachen akuter Rückenschmerzen kommt die Aortendissektion vergleichsweise selten vor, geht jedoch mit hoher Mortalität einher. Trotz Fortschritten der nicht-invasiven Diagnostik wird die korrekte Diagnose bei weniger als der Hälfte der Fälle gestellt. Aufgrund der Malperfusionssyndrome beinhaltet das klinische Bild ein breites Spektrum verschiedenartiger Symptome, die auf andere Erkrankungen hindeuten können und so die Diagnosestellung erschweren. Dieser Fall beleuchtet die Bedeutung einer detaillierten Anamnese und sorgfältigen klinischen Untersuchung sowie der unverzüglichen nicht-invasiven Diagnostik, damit die Prognose und die Überlebenschancen verbessert werden können.

Keywords: Aortendissektion; Back pain; D-Dimere; D-dimer; Lungenembolie; Rückenschmerzen; Stanford type A; Stanford-Typ-A; aortic dissection; pulmonary embolism.

MeSH terms

  • Aortic Dissection* / diagnostic imaging
  • Diagnosis, Differential
  • Humans
  • Low Back Pain* / etiology
  • Prognosis