[Dupilumab has an additional benefit in treatment of chronic rhinosinusitis with nasal polyps]

HNO. 2021 Nov;69(11):868-877. doi: 10.1007/s00106-021-01018-z. Epub 2021 Mar 18.
[Article in German]

Abstract

Background: For patients with severe chronic rhinosinusitis with nasal polyps (CRSwNP) which cannot be controlled by continuous therapy with intranasal corticosteroids (INCS) and systemic corticosteroids and/or surgical treatment, there were no approved curative options for a long time. For CRSwNP treatment with T2-addressing biologics is possible. On October 24, 2019, the European Commission granted extended approval for dupilumab as the first biological agent for treatment of insufficiently controlled severe CRSwNP. The Federal Joint Committee (G‑BA) evaluates the benefits of reimbursable drugs with new active ingredients. This includes assessment of the additional benefit and its therapeutic relevance.

Methods: A meta-analysis was performed using individual patient data based on two phase III studies. Both studies examined the safety and efficacy of dupilumab as an add-on therapy to INCS for treatment of CRSwNP in adults inadequately controlled with systemic corticosteroids and/or surgery compared to INCS alone.

Results: Based on the present data, the G‑BA decided that there is an indication of a considerable additional benefit of dupilumab compared to mometasone furoate.

Conclusion: For patients with severe CRSwNP inadequately controlled with INCS and systemic corticosteroids and/or surgery, there is an indication of a considerable additional benefit for the administration of dupilumab as an add-on therapy to INCS compared to mometasone furoate alone.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Für Patienten mit schwerer chronischer Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP), die durch eine Dauertherapie mit intranasalen Kortikosteroiden (INCS) und Gabe von systemischen Kortikosteroiden und/oder eine chirurgische Behandlung nicht ausreichend kontrolliert werden konnten, gab es für lange Zeit keine zugelassenen kurativen Therapieoptionen. Bei der CRSwNP ist eine Behandlung mit T2-adressierenden Biologika möglich. Am 24.10.2019 hat die Europäische Kommission für Dupilumab als erstes Biologikum eine Zulassungserweiterung zur Therapie von unzureichend kontrollierter, schwerer CRSwNP ausgesprochen. Der Gemeinsame Bundesausschuss (G‑BA) bewertet den Nutzen von erstattungsfähigen Arzneimitteln mit neuen Wirkstoffen. Hierzu gehört insbesondere die Bewertung des Zusatznutzens und seiner therapeutischen Bedeutung.

Methoden: Auf der Grundlage zweier Phase-III-Studien wurde eine Metaanalyse anhand von individuellen Patientendaten durchgeführt. In beiden Studien wurde die Wirksamkeit und Sicherheit von Dupilumab als Add-on-Therapie zu INCS zur Behandlung von Erwachsenen mit schwerer CRSwNP, die mit systemischen Kortikosteroiden und/oder chirurgischem Eingriff nicht ausreichend kontrolliert werden kann, im Vergleich zu INCS untersucht.

Ergebnisse: Basierend auf den Studiendaten hat der G‑BA entschieden, dass für Dupilumab als Add-On zu INCS ein Hinweis auf einen beträchtlichen Zusatznutzen gegenüber Mometasonfuroat vorliegt.

Schlussfolgerung: Für Patienten mit schwerer CRSwNP, die durch eine Erhaltungstherapie mit INCS und Gabe von systemischen Kortikosteroiden und/oder eine chirurgische Behandlung nicht ausreichend kontrolliert werden, besteht für die Gabe von Dupilumab als Add-On zu INCS ein Hinweis auf einen beträchtlichen Zusatznutzen gegenüber Mometasonfuroat allein.

Keywords: AMNOG procedure; Additional approval; Biologics; CRSwNP; Dupilumab; Type-2-inflammation.

Publication types

  • Meta-Analysis
  • Review

MeSH terms

  • Adult
  • Antibodies, Monoclonal, Humanized
  • Chronic Disease
  • Humans
  • Nasal Polyps* / complications
  • Nasal Polyps* / drug therapy
  • Rhinitis* / complications
  • Rhinitis* / diagnosis
  • Rhinitis* / drug therapy
  • Treatment Outcome

Substances

  • Antibodies, Monoclonal, Humanized
  • dupilumab