[Ventral hernias part 1 : Operative treatment techniques]

Chirurg. 2021 Jul;92(7):669-680. doi: 10.1007/s00104-021-01382-0. Epub 2021 Apr 1.
[Article in German]

Abstract

Primary (umbilical, epigastric hernias) and secondary (incisional hernias) ventral hernias are among the most common surgical indications in general and visceral surgery. The defect width and defect localization have a considerable impact on treatment decision-making and outcomes. Therefore, preoperative computed tomography (CT) examination is increasingly recommended particularly for larger incisional hernias. Despite the good results reported in meta-analyses and registry analyses, in recent years there has been a marked trend away from the intraperitoneal onlay mesh (IPOM) technique as severe complications have repeatedly been reported. To continue to benefit from the advantages conferred by a minimally invasive access route with fewer wound complications, a myriad of new techniques with small incisions or endoscopic access have been developed. These involve mesh placement in the sublay/retromuscular/preperitoneal position. This provides a relatively differentiated tailored approach.

Die primären (Nabelhernien, epigastrische Hernien) und sekundären (Narbenhernien) Bauchwandhernien gehören zu den häufigsten Operationsindikationen in der Allgemein- und Viszeralchirurgie. Defektbreite und Defektlokalisation haben einen erheblichen Einfluss auf die Therapieentscheidung und die Ergebnisse. Deshalb wird insbesondere bei größeren Narbenhernien zunehmend eine präoperative computertomographische Untersuchung empfohlen. Trotz nach wie vor guter Ergebnisse in Metaanalysen und Registeranalysen hat sich in den letzten Jahren ein starker Trend gegen eine intraabdominelle Netzplatzierung (intraperitoneales Onlay-Mesh, IPOM) entwickelt, da immer wieder über schwerwiegende Komplikationen berichtet wird. Um die Vorteile des minimal-invasiven Zuganges mit weniger Wundkomplikationen zu erhalten und die Risiken der intraperitonealen Netzplatzierung zu vermeiden, wurden zahlreiche neue Techniken mit kleinen Inzisionen oder endoskopischen Zugängen entwickelt, die das Netz in die Sublay-/retromuskuläre/präperitoneale Position einbringen. Dadurch ergibt sich ein relativ differenzierter sog. „tailored approach“.

Keywords: Classification of ventral hernias; Epigastric hernia; Incisional hernia; Tailored approach; Umbilical hernia.

MeSH terms

  • Hernia, Umbilical*
  • Hernia, Ventral* / surgery
  • Herniorrhaphy
  • Humans
  • Incisional Hernia* / surgery
  • Neoplasm Recurrence, Local
  • Postoperative Complications / etiology
  • Surgical Mesh