[De novo thombotic microangiopathy (TMA) after incompatible AB0 renal transplantation]

Dtsch Med Wochenschr. 2021 Apr;146(8):530-533. doi: 10.1055/a-1380-1668. Epub 2021 Apr 14.
[Article in German]

Abstract

History: We report a 57-year-old patient admitted to our hospital for planned AB0-incompatible living kidney transplantation.

Findings and diagnosis: On day 3 post operationem, clear laboratory evidence of de novo TMA developed. Renal detoxification stagnated with initial regular course.

Therapy and course: By using eculizumab 900 mg on d3 and d10 post operationem, we were able to suppress TMA with a sustained success.

Conclusion: It has to be discussed whether an early use of eculizumab in cases of suspected de novo TMA is a safe way to prevent graft dysfunction and thus to improve the poor prognosis for graft and recipient described in the literature.

Anamnese: Wir berichten über einen 57-jährigen Patienten, der in unserer Klinik zur geplanten AB0-inkompatiblen Lebendnierentransplantation aufgenommen wurde.

Untersuchungen und diagnose: An Tag 3 post operationem bildeten sich laborchemisch eindeutige Hinweise für eine De-novo-TMA aus. Die renale Entgiftung stagnierte bei initialem regelrechtem Verlauf.

Therapie und verlauf: Durch den Einsatz von Eculizumab 900 mg an d3 und d10 post operationem konnten wir die TMA mit einem anhaltenden Erfolg unterbinden.

Folgerung: Zu diskutieren ist, ob ein frühzeitiger Einsatz von Eculizumab bei V. a. De-novo-TMA ein sicherer Weg ist, eine Transplantatdysfunktion zu unterbinden und somit die in der Literatur beschriebene schlechte Prognose für Transplantat und Empfänger zu verbessern.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Antibodies, Monoclonal, Humanized / therapeutic use
  • Blood Group Incompatibility
  • Complement Inactivating Agents / therapeutic use
  • Humans
  • Kidney Transplantation* / adverse effects
  • Kidney Transplantation* / methods
  • Male
  • Middle Aged
  • Thrombotic Microangiopathies* / drug therapy
  • Thrombotic Microangiopathies* / etiology

Substances

  • Antibodies, Monoclonal, Humanized
  • Complement Inactivating Agents
  • eculizumab