[Changes in the Practice of Involuntary Hospitalization During the COVID-19 Pandemic - Experiences and Opinions of Chief Psychiatrists]

Psychiatr Prax. 2022 May;49(4):180-187. doi: 10.1055/a-1406-7265. Epub 2021 Apr 26.
[Article in German]

Abstract

Objective: To collect experiences and opinions of chief psychiatrists in relation to changes in the practice of involuntary hospitalization during the COVID-19 pandemic.

Methods: Online survey among members of the Association of Chief Physicians for Psychiatry and Psychotherapy in North Rhine-Westphalia (LLPP) and analysis of protocols of LLPP board meetings.

Results: Changes in the practice of involuntary hospitalization have been perceived in contexts with and without direct reference to COVID-19. These changes have affected, among other things, judicial hearings as well as decisions about the use of coercive measures.

Conclusion: Procedural standards for involuntary hospitalization must be maintained and coercive measures may only be used if they meet the applicable ethical and legal requirements. It must be ensured that people with mental disorders are not treated unequally both when taking and withdrawing restrictive measures to contain the pandemic.

ZIEL: Erfassung von Erfahrungen und Einschätzungen leitender PsychiaterInnen zu Veränderungen in der psychiatrischen Unterbringungspraxis während der COVID-19-Pandemie.

Methodik: Onlineumfrage unter den Mitgliedern des Landesverbands leitender ÄrztInnen für Psychiatrie und Psychotherapie in Nordrhein-Westfalen (LLPP) sowie Analyse von LLPP-Vorstandsprotokollen.

Ergebnisse: Sowohl in Situationen mit als auch ohne unmittelbaren COVID-19-Bezug wurden Veränderungen in der psychiatrischen Unterbringungspraxis wahrgenommen, u. a. bei richterlichen Anhörungen sowie Entscheidungen über Zwangsmaßnahmen.

Schlussfolgerung: Die prozeduralen Standards in Unterbringungsverfahren müssen aufrechterhalten werden. Zwangsmaßnahmen dürfen nur angewendet werden, wenn sie die geltenden ethischen und rechtlichen Voraussetzungen erfüllen. Bei Einführung und Rücknahme von restriktiven Maßnahmen zur Pandemiebekämpfung muss eine unberechtigte Ungleichbehandlung von Menschen mit einer psychischen Erkrankung vermieden werden.

MeSH terms

  • COVID-19*
  • Commitment of Mentally Ill
  • Germany
  • Hospitalization
  • Humans
  • Involuntary Treatment*
  • Mental Disorders* / epidemiology
  • Mental Disorders* / therapy
  • Pandemics
  • Psychiatry*