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. 2021 Mar 29:19:Doc04.
doi: 10.3205/000291. eCollection 2021.

Applicability of time-restricted eating for the prevention of lifestyle-dependent diseases in a working population: results of a pilot study in a pre-post design

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Free PMC article

Applicability of time-restricted eating for the prevention of lifestyle-dependent diseases in a working population: results of a pilot study in a pre-post design

Dorothea Kesztyüs et al. Ger Med Sci. .
Free PMC article

Abstract

Background: The ongoing epidemic of lifestyle-dependent diseases in industrialized countries threatens to overtax the health and social systems of these nations. New approaches beyond the usual therapeutic and preventive measures which have been applied so far must be tested. A paradigm shift with regard to nutrition and associated illness is overdue. Time-restricted eating (TRE) offers a low-threshold and easy-to-implement lifestyle change which may have what it takes for broad, population-wide applicability and a widely diversified range of possible effects. In this pilot study, we examine the feasibility and adherence of TRE in healthy adult employees. Methods: Pre-post design study with healthy volunteers from the staff of Ulm University and Ulm University Hospital. Participants were asked to reduce their daily eating time to 8-9 hours for three months. Surrounding the eating time, they were allowed drinks other than water for 12 hours, and water for the rest of the day. Anthropometric measurements were taken by trained staff, and blood samples were taken at baseline and follow-up. Pre- and post-data on lifestyle, health and health-related quality of life (HRQoL, recorded with the Visual Analog Scale (VAS) of the EuroQol 5-Dimension (EQ-5D)), and attitudes towards TRE were collected in questionnaires. During the course of the study, timing of the first and the last meal, as well as sleep duration and quality, were assessed in diaries. Primary outcome was the percentage of days with achievement of the fasting goal out of the total number of days recorded per participant. Results: Sixty-three participants (aged 47.8±10.5 years, 86% female) were recruited and started the intervention immediately after the baseline assessment. Two persons dropped out while all others finished the study. Ratings of compatibility of TRE with professional activities were good in 78% of participants, neither good nor difficult in 3%, and 18% reported to have encountered some difficulties. On average, the fasting target was reached on 72.2±18.9% of the recorded days. After three months of TRE, participants showed moderate reductions in weight (-1.3±2.3 kg, p≤0.001) and waist circumference (-1.7±3.2 cm, p≤0.001). HRQoL increased significantly by 5.8±12.4 (p=0.008) points between baseline and follow-up. Conclusion: TRE is feasible and well accepted, even in regularly employed persons, and may improve HRQoL. TRE may help to reduce obesity and abdominal obesity in adult working people, thereby preventing lifestyle-dependent diseases; however, volunteers need more guidance to increase effects.

Hintergrund: Die anhaltende Epidemie lebensstilabhängiger Krankheiten in den Industrieländern droht, die Gesundheits- und Sozialsysteme dieser Nationen zu überfordern. Neue Ansätze, die über die bisher üblichen therapeutischen und präventiven Maßnahmen hinausgehen, müssen erprobt werden. Ein Paradigmenwechsel in Bezug auf Ernährung und damit verbundene Krankheiten ist überfällig. Zeitlich begrenzte Nahrungsaufnahme (TRE) bietet eine niedrigschwellige und leicht umsetzbare Lebensstiländerung, die die Möglichkeit zu einer breiten, bevölkerungsweiten Anwendbarkeit und einem breit gefächerten Spektrum positiver Auswirkungen haben kann. In dieser Pilotstudie untersuchen wir die Durchführbarkeit und Adhärenz von TRE bei gesunden erwachsenen Arbeitnehmerinnen und Arbeitnehmern.Methoden: Studie im Prä-Post-Design mit gesunden Freiwilligen des Personals der Universität Ulm und des Universitätsklinikums Ulm. Teilnehmerinnen und Teilnehmer wurden gebeten, den Zeitraum ihrer täglichen Nahrungsaufnahme für drei Monate auf 8–9 Stunden zu begrenzen. Um die Essensphase herum durften sie 12 Stunden lang andere Getränke als Wasser trinken und für den Rest des Tages Wasser. Anthropometrische Messungen wurden von geschultem Personal durchgeführt und Blutproben wurden bei der Eingangs- und Nachuntersuchung entnommen. Prä- und Post-Daten zu Lebensstil, Gesundheit und gesundheitsbezogener Lebensqualität (HRQoL, erfasst mit der Visuellen Analogskala (VAS) des EuroQol 5-Dimension (EQ-5D)), sowie Einstellungen zu TRE wurden in Fragebögen erhoben. Der Zeitpunkt der ersten und letzten Mahlzeit sowie die Schlafdauer und -qualität wurden in Tagebüchern erfasst. Primärer Endpunkt war der prozentuale Anteil der Tage mit Erreichen des Fastenziels an der Gesamtzahl der erfassten Tage pro Teilnehmerin/Teilnehmer.Ergebnisse: Dreiundsechzig Teilnehmerinnen und Teilnehmer (im Alter von 47,8±10,5 Jahren, 86% Frauen) wurden rekrutiert und begannen mit der Intervention unmittelbar nach der Eingangsuntersuchung. Zwei Personen schieden aus, alle anderen schlossen die Studie ab. Die Vereinbarkeit von TRE mit beruflichen Aktivitäten bewerteten 78% der Teilnehmer als gut, 3% als weder gut noch schlecht, während 18% von einigen Schwierigkeiten berichteten. Im Durchschnitt wurde das Fastenziel an 72,2±18,9% der erfassten Tage erreicht. Nach drei Monaten TRE zeigten die Teilnehmerinnen und Teilnehmer eine moderate Reduktion des Gewichts (–1,3±2,3 kg, p≤0,001) und des Taillenumfangs (–1,7±3,2 cm, p≤0,001). Die HRQoL stieg signifikant um 5,8±12,4 (p=0,008) Punkte zwischen Ausgangswert und Nachbeobachtung.Schlussfolgerung: TRE ist gut durchführbar und auch bei berufstätigen Personen gut akzeptiert und kann die HRQoL verbessern. TRE kann dazu beitragen, Adipositas und abdominale Adipositas bei erwachsenen Berufstätigen zu reduzieren und damit lebensstilabhängige Krankheiten zu verhindern, aber die Teilnehmerinnen und Teilnehmer brauchen mehr Unterstützung, um die Wirkung zu verbessern.

Keywords: adults; fasting; feasibility study; health-related quality of life; occupational groups; pilot project; time-restricted eating; treatment adherence and compliance.

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Conflict of interest statement

The authors declare that they have no competing interests.

Figures

Table 1
Table 1. Baseline characteristics of participants in the TRE pilot study 2018
Table 2
Table 2. Follow-up results of participants in the TRE pilot study 2018
Table 3
Table 3. Diary of participants in the TRE pilot study 2018
Figure 1
Figure 1. Percentage of days with attainment of the fasting target in the total number of documented days
Figure 2
Figure 2. Mean fasting time of participants during the study course

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